پشت پرده مخالفت با خصوصي سازي در صنعت خودرو
به گزارش بولتن نيوز،موضوع مداخله گري دولت از جمله مصيبت هاي اقتصاد ايران است. اينكه چرا علي رغم ناكارآمدي دولت همچنان شاهد بنگاه داري آن در بخش هاي مختلف اقتصاد از جمله صنعت خودرو هستيم از نكات قابل تامل است. دكتر آرمان خالقي، قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ايران در تحليل اين موضوع گفت: ما براي رفع اين مشكل يك تصميم بزرگي به نام اصل 44 گرفته ايم فقط بايستي جسارت انجام آن را داشته باشيم.

چرا مخالفان خصوصي سازي به جاي نام بردن از معدود خصوصي سازي هايي كه در عمل موفق نبوده و البته بررسي علت اين عدم موفقيت ها...
به گزارش بولتن نيوز،موضوع مداخله گري دولت از جمله مصيبت هاي اقتصاد ايران است. اينكه چرا علي رغم ناكارآمدي دولت همچنان شاهد بنگاه داري آن در بخش هاي مختلف اقتصاد از جمله صنعت خودرو هستيم از نكات قابل تامل است. دكتر آرمان خالقي، قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ايران در تحليل اين موضوع گفت: ما براي رفع اين مشكل يك تصميم بزرگي به نام اصل 44 گرفته ايم فقط بايستي جسارت انجام آن را داشته باشيم.
وي در گفتگو با بيان اينكه مخالفان توسعه بخش خصوصي سه دسته مي باشند، گفت: يك گروه كساني هستند كه باور ندارند خصوصي سازي درست انجام مي شود. و لذا مدعي اين هستند كه دولت به جاي خصوصي سازي، اختصاصي سازي نموده آن هم به افراد و شركت هايي كه به نوعي به بدنه قدرت وابسته اند.
خالقي با اشاره اينكه در معدود مواردي ممكن است چنين ادعايي قابل اثبات شود ولي نمي توان حكم كلي داد و اصل ضرورت خصوصي سازي را زير سوال برد، گفت: متاسفانه در فرهنگ ما ايراني ها صفر و يكي با مسائل مختلف برخورد مي شود. يعني يا يك موضوعي را به طور كل رد مي كنيم و يا به طور كل مي پذيريم.
قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ايران در پاسخ به اين گروه از افراد گفت: هر خصوصي سازي را يك به يك بايستي بررسي كرد چرا كه هر كدام حكم مخصوص به خود را دارد.
وي تصريح كرد: چرا اين افراد به جاي نام بردن از معدود خصوصي سازي هايي كه در عمل موفق نبوده و البته بررسي علت اين عدم موفقيت ها نيز قابل بحث است، به موارد متعدد موفق در زمينه خصوصي سازي اشاره نمي كنند.
خالقي با اشاره به خصوصي سازي شركت كشت و صنعت مغان گفت: اگر به دنبال تحليل منصفانه هستيم نتيجه خصوصي سازي موفق در اين شركت را بررسي كنيم.
وي گروه دوم مخالف خصوصي سازي را آن دسته از افراد مي داند كه در شركت هاي دولتي و نيمه دولتي منافع دارند و معتقد است: اين افراد نيز قطعا با خصوصي سازي مخالفت خواهند كرد چرا كه منافع شان در قالب قراردادهاي پيمانكاري، عضو هيئت مديره، انتصابات سفارشي و... به خطر مي افتد.
خالقي در توصيف گروه سوم مخالفان خصوصي سازي خاطر نشان كرد: اين گروه داراي تفكرات سنتي هستند كه از اقتصاد دولتي در اوايل انقلاب خاطرات خوشي دارند و چندان اعتقادي به بخش خصوصي و خصوصي سازي ندارند.
وي افزود: در آن زمان شرايط اقتصاد ايران به لحاظ توليد، درآمد نفتي و ... بسيار متفاوت با شرايط كنوني بود.
خالقي تاكيد كرد: مديريت و بنگاه داري دولتي در صنعت خودرو نمي تواند اين صنعت را به وضعيت مطلوب برساند و لذا بايد دولت جسورانه اقدام به اجراي كامل اصل 44 را در صنعت خودرو نمايد.
منبع: خط بازار
وي در گفتگو با بيان اينكه مخالفان توسعه بخش خصوصي سه دسته مي باشند، گفت: يك گروه كساني هستند كه باور ندارند خصوصي سازي درست انجام مي شود. و لذا مدعي اين هستند كه دولت به جاي خصوصي سازي، اختصاصي سازي نموده آن هم به افراد و شركت هايي كه به نوعي به بدنه قدرت وابسته اند.
خالقي با اشاره اينكه در معدود مواردي ممكن است چنين ادعايي قابل اثبات شود ولي نمي توان حكم كلي داد و اصل ضرورت خصوصي سازي را زير سوال برد، گفت: متاسفانه در فرهنگ ما ايراني ها صفر و يكي با مسائل مختلف برخورد مي شود. يعني يا يك موضوعي را به طور كل رد مي كنيم و يا به طور كل مي پذيريم.
قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ايران در پاسخ به اين گروه از افراد گفت: هر خصوصي سازي را يك به يك بايستي بررسي كرد چرا كه هر كدام حكم مخصوص به خود را دارد.
وي تصريح كرد: چرا اين افراد به جاي نام بردن از معدود خصوصي سازي هايي كه در عمل موفق نبوده و البته بررسي علت اين عدم موفقيت ها نيز قابل بحث است، به موارد متعدد موفق در زمينه خصوصي سازي اشاره نمي كنند.
خالقي با اشاره به خصوصي سازي شركت كشت و صنعت مغان گفت: اگر به دنبال تحليل منصفانه هستيم نتيجه خصوصي سازي موفق در اين شركت را بررسي كنيم.
وي گروه دوم مخالف خصوصي سازي را آن دسته از افراد مي داند كه در شركت هاي دولتي و نيمه دولتي منافع دارند و معتقد است: اين افراد نيز قطعا با خصوصي سازي مخالفت خواهند كرد چرا كه منافع شان در قالب قراردادهاي پيمانكاري، عضو هيئت مديره، انتصابات سفارشي و... به خطر مي افتد.
خالقي در توصيف گروه سوم مخالفان خصوصي سازي خاطر نشان كرد: اين گروه داراي تفكرات سنتي هستند كه از اقتصاد دولتي در اوايل انقلاب خاطرات خوشي دارند و چندان اعتقادي به بخش خصوصي و خصوصي سازي ندارند.
وي افزود: در آن زمان شرايط اقتصاد ايران به لحاظ توليد، درآمد نفتي و ... بسيار متفاوت با شرايط كنوني بود.
خالقي تاكيد كرد: مديريت و بنگاه داري دولتي در صنعت خودرو نمي تواند اين صنعت را به وضعيت مطلوب برساند و لذا بايد دولت جسورانه اقدام به اجراي كامل اصل 44 را در صنعت خودرو نمايد.
منبع: خط بازار