اساسنامه بانك توسعه تعاون
تصویب نامه شماره 97914/ت 41484 هـ مورخ 1388/05/13 هیأت وزیران
بسمه تعالی
"با صلوات بر محمد و آل محمد"
وزارت تعاون- وزارت امور اقتصادی و دارایی
هیأت وزیران بنا به پیشنهاد مشترك وزارتخانههای تعاون و امور اقتصادی و دارایی، به استناد بند (و) ماده (9) قانون اجرای سیاستهای كلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی – مصوب 1387 – اساسنامه بانك توسعه تعاون را به شرح زیر تصویب نمود.
اساسنامه بانك توسعه تعاون
ماده 1-به منظور اجرای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و در جهت ارتقای بخش تعاونی در اقتصاد كشور، بانك توسعه تعاون كه در این اساسنامه به اختصار (بانك) نامیده میشود تشكیل میشود.
ماده 2-بانك دارای شخصیت حقوقی و استقلال اداری و مالی است و به صورت شركت دولتی در حمایت و اجرای برنامههای وزارت تعاون در تامین منابع سرمایهای بخش تعاونی(1) طبق مقررات این اساسنامه و قوانین پولی و بانكی كشور عمل نموده و مشمول نظارت بانك مركزی است و در موارد پیشبینی نشده، طبق قوانین و مقررات مربوط اداره میشود.
ماده 3-مركز اصلی بانك در تهران است و میتواند با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به ایجاد شعبه یا نمایندگی در داخل و یا خارج از كشور اقدام نماید.
ماده 4-بانك برای مدت نامحدود تشكیل میگردد.
ماده 5-سرمایه بانك مبلغ پنج هزار میلیارد (5/000/000/000/000) ریال میباشد كه به پنج میلیارد سهم یك هزار ریالی تقسیم شده است و تمامی سهام متعلق به دولت میباشد كه مبلغ یاد شده طبق بند (و) ماده (9) قانون اجراء سیاستهای كلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی - مصوب 1387 - از محل حساب ذخیره ارزی توسط دولت برای تأمین منابع سرمایهای بخش تعاون اختصاص و تأمین میگردد.
كلیه امكانات، دارایی و نیروی انسانی شعب و سرپرستیهای صندوق تعاون به همراه بخشی از نیروی انسانی ستاد به بانك، انتقال و واگذار میگردد.
كلیه تعهدات صندوق تعاون به اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از سپردهها، تفاهمنامهها، قراردادها و همچنین تعهدات اشخاص حقیقی و حقوقی به صندوق تعاون اعم از قراردادها، تفاهمنامهها، تسهیلات اعطایی سررسید نشده، سررسید گذشته و معوق با كلیه تضمینات و وثایق اخذ شده به بانك واگذار و انتقال مییابد.
ماده 6- اهداف بانك عبارتند از:
- بكارگیری و استفاده از امكانات عملیات بانكی به منظور ارتقای ظرفیت و توانمندیهای بخش تعاونی با هدف افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی.
- كمك به توسعه اقتصادی و اجتماعی كشور از طریق توسعه بخش تعاونی و فراهم كردن زمینههای عدالت اجتماعی بر اساس برنامههای وزارت تعاون.
- فراهم نمودن بستر مناسب برای توسعه مشاركت بخش تعاونی در فعالیتهای اقتصادی(2).
- حمایت مالی و اعتباری از انتقال فعالیتها و كاهش تصدیهای بخش دولتی اقتصاد به بخش تعاونی(3).
- كمك به حضور فعال و ایفای نقش مؤثر تعاونیها در بازار بورس، سرمایه و بازارهای بینالمللی.
- تخصیص منابع و كمك به تأمین سرمایه كارآفرینان و افراد جویای كار به منظور ایجاد اشتغال جدید و كمك به بنگاههای اقتصادی موجود و توسعه آنان به منظور حفظ و بهبود اشتغال موجود و ایجاد فرصتهای شغلی جدید، ارتقای ظرفیتها و توانمندیهای رقابتی بخش تعاون در سطح ملی و بین المللی، تسهیل ارتباطات و پیوندهای فنی، مالی و اقتصادی بین آنها و تحقق توسعه یكپارچه بخش تعاونی در اقتصاد ملی.
- تشویق و تقویت اشخاص حقیقی و حقوقی برای سرمایهگذاری به شكل تعاونی و نوآوری و ابداع در زمینه نهادسازی مالی تعاونی و توسعه فرآیندهای شغلی و حرفهای.
ماده 7- موضوع فعالیت بانك عبارتند از:
- افتتاح و نگهداری حساب سپرده قرضالحسنه جاری، قرضالحسنه پسانداز، حسابهای سپرده سرمایه گذاری كوتاه مدت و بلندمدت و سایر حسابهای مشابه اعم از ریالی و ارزی و افتتاح انواع حساب چك كارت و كارتهای مجاز دیگر و همچنین صدور انواع گواهیهای سپرده.
- نقل و انتقال وجوه، صدور انواع حواله و انجام كلیه معاملات مربوط به انتقال نقدینگی و اجرای دستور پرداخت مشتریان.
- انجام كلیه معاملات ارزی از قبیل خرید و فروش ارز، انتقالات وجوه و حوالههای ارزی و مشابه آنها در داخل و خارج كشور و نیز برای اتباع بیگانه با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
- افتتاح اعتبار و ابلاغ اعتبارنامه اعم از اعتبار اسنادی یا غیر آن اصالتاً و یا به نمایندگی و وساطت و انجام هر نوع عملیات مربوط و استفاده از آنها.
- صدور اعتبارنامه و انواع چك و كارت و انجام معاملات مربوط به آنها.
- صدور، تائید و قبول هر گونه تعهدنامه و ضمانت نامه بانكی اعم از ریالی و ارزی.
- پذیرش عاملیت انتشار اوراق مشاركت و خرید و فروش اوراق مشاركت و یا سایر اوراق بهادار بخش دولتی و غیردولتی به حساب بانك و یا به نمایندگی و وكالت از طرف اشخاص.
- پذیرهنویسی و انجام كلیه عملیات مربوط به آنها و خرید و فروش سهام به حساب خود یا مشتریان و مراجعان و انجام كلیه خدمات مشابهی كه تحت فعالیت بانكداری و سرمایهگذاری طبقهبندی میشود.
- ایجاد صندوق امانات و قبول امانات و نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان.
- ارائه خدمات مدیریت نقدی برای مشتریان اعم از حقوق و دستمزد، خدمات پرداخت اقساط، كارتهای پیش پرداخت و سایر خدمات مشابه.
- ارائه خدمات برنامه ریزی كسب و كار، مشاوره، ارزش یابی و قیمتگذاری و خدمات مشاوره مالی و سایر خدمات مشابه.
- ارائه خدمات كارگزاری سهام، اوراق مشاركت و سایر اوراق بهادار.
- انجام معاملات طلا و نقره با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
- برقراری، ایجاد و حفظ رابطه كارگزاری با بانكها و مؤسسات مالی و اعتباری داخل و خارج كشور.
- تأسیس و گسترش شبكه بانك در داخل و خارج كشور و تأسیس و گسترش هر نوع مؤسسه مالی تابعه در داخل و خارج از كشور با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
- ترخیص كالا از گمركات و حمل و نقل كالا از بنادر و گمركات به حساب بانك یا مشتریان و هر نوع معامله و خرید و فروش آنها و معامله قبوض انبارهای عمومی.
- مشاركت و مساعدت در توسعه و تعمیق بازارهای پولی و سرمایه و كمك به فعالان اقتصادی بخش تعاون به منظور ارتقای میزان سطح حضور آنان در بازارهای پولی و سرمایه.
- اعطای انواع تسهیلات اعتباری به اشخاص حقیقی و حقوقی در قالب عقود جاری.
- تجهیز منابع مالی و اعتبارات ریالی و ارزی مورد نیاز از منابع داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
- بكارگیری قابلیتهای عملیات بانكداری توسعهای در راستای ارتقاء و بهبود سطح شاخصهای كلان اقتصادی بخش تعاون در كشور از جمله فناوری اطلاعات، ارتباطات و تجارت الكترونیكی، افزایش سطح اشتغال، افزایش ارزش افزوده، بهسازی و ارتقای نظام مدیریت.
- مشاركت در تأسیس شركتهای تعاونی متعارف، سهامی عام، مادر تخصصی، فراگیر ملی شهركها و مجتمعهای تعاونی، شركتهای بیمه و یا اتحادیههای شركتهای تعاونی به منظور جذب سرمایههای بیشتر در بخش تعاون با هدف ارتقاء توان رقابتپذیری آنها و با رعایت قانون اجراء سیاستهای كلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی – مصوب 1387-.
- جذب كمكهای دولتی به منظور حمایت مالی و ایجاد خط اعتباری در گسترش فنآوری اطلاعات و ارتباطات و تجارت الكترونیكی در بخش تعاونی و تقویت پیوندهای فنی، مالی و اقتصادی بین تعاونی ها با هدف كاهش هزینه ها، گسترش بازار و نیز حمایت از شكلگیری تشكلهای بالاتر.
- اخذ عاملیت وجوه اداره شده و كمك های فنی اعتباری از بودجه عمومی كشور و همچنین بخشی از درآمدهای حاصل از واگذاری های مربوط به بخش تعاون به منظور اعطای تسهیلات، تأمین یارانه، تقلیل سود و كارمزد تسهیلات بانكی، كمك به تعاونی ها و اتحادیه ها و سرمایهگذاری در بخش تعاون.
- افتتاح حسابهای بانكی به نام خود و تودیع وجوه دیداری یا مدتدار در بانكها و مؤسسات مالی و اعتباری داخل و خارج از كشور.
- همكاری متقابل و مستمر با وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای اقتصادی به منظور دستیابی به شاخص ها و معیارهای تخصیص بهینه منابع مطابق برنامه های وزارت تعاون و سایر بخش های تعاونی كشور.
- ارایه پیشنهاد در خصوص برنامه ها و سیاستهای اجرایی در زمینه تأمین و تخصیص منابع مالی به خصوص در ارتباط با بخش تعاونی به مسئولان ذیربط.
- مشاركت برای ایجاد نهادهای مالی، فنی، حقوقی، خدماتی و سایر نهادهای تخصصی مورد نیاز بخش تعاونی.
- ارایه محصولات و خدمات در بخش مسكن و ساختمان با اولویت به اتحادیه ها، شركتهای تعاونی و اعضای آنها از قبیل تسهیلات ساخت و ساز واحدهای مسكونی، تجاری، اداری، تسهیلات املاك تجاری، تسهیلات سرمایه در گردش ساخت و ساز، طراحی صندوقهای پسانداز مسكن و تسهیلات خرید واحدهای مسكونی یا تجاری یا اداری با اخذ مجوزهای لازم و رعایت قوانین و مقررات.
- دریافت كمكهای بلاعوض دولت و سایر سازمانها و نهادهای حمایتی و پرداخت آن بر اساس ضوابط و مقررات.
- پرداخت تسهیلات قرضالحسنه از محل منابع تخصیصی در بودجه سنواتی یا كمك های دولت و پرداخت آن بابت تأمین تمام یا بخشی از آورده شركت های تعاونی و همچنین به افراد كارآفرین دارای توانایی انجام كار و فاقد سرمایه لازم.
- دریافت یارانه سود تسهیلات بانكی و سایر هزینه های سرمایهگذاری اولیه برای راهاندازی شركتهای تعاونی و تخصیص آن طبق ضوابط و مقررات.
- تصدی عاملیت وجوه اداره شده و كمكهای فنی و اعتباری و وجوه امانی اشخاص حقیقی و حقوقی.
- انجام سایر عملیات بانكی و معاملات بازرگانی كه به موجب قوانین و مقررات برای بانك ها ممنوع نباشد.
تبصره: حداقل هفتاد درصد (70%) تسهیلات بانك باید به بخش تعاون اعطاء گردد.
ماده 8- اركان بانك عبارتند از:
- مجمع عمومی
- هیأت مدیره و مدیر عامل
- حسابرس قانونی (بازرس)
ماده 9- مجمع عمومی بانك متشكل از اعضای زیر می باشد:
-
- وزیر تعاون
- وزیر امور اقتصادی و دارایی
- وزیر صنایع و معادن
- وزیر بازرگانی
- وزیر جهاد كشاورزی
- وزیر مسكن و شهرسازی
- معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور
تبصره: ریاست مجمع عمومی با وزیر تعاون خواهد بود.
ماده 10-مجمع عمومی بانك به دو صورت مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوقالعاده تشكیل میشود.
ماده 11-جلسه مجمع عمومی بانك بنا به دعوت رئیس مجمع حداقل سالی دو بار، در شش ماهه اول و دوم سال به منظور بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به صورتهای مالی سالانه و تصویب بودجه پیشنهادی تشكیل خواهد شد و مجمع عمومی به طور فوقالعاده به تشخیص رییس مجمع عمومی و یا تقاضای سایر اعضای مجمع عمومی، هیأت مدیره و بازرس قانونی و با دعوت رییس مجمع عمومی تشكیل میشود.
ماده 12-اختیارات و وظایف مجمع عمومی عادی بانك با رعایت قوانین و مقررات مربوط عبارتند از:
-
- استماع گزارش عملكرد سالانه بانك و رسیدگی به صورتهای مالی، صورت دارایی و بدهی و اتخاذ تصمیم به صورتهای مالی.
- رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد اندوختهها، تقسیم سود و تخصیص سهم دولت از سود قابل تقسیم برای تأمین بخشی از كمكهای دولت به بخش تعاون.
- بررسی و تصویب برنامه، خط مشی و بودجه پیشنهادی بانك.
- تصمیمگیری در خصوص آئیننامههای اعتباری، مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی و سایر آئیننامههای مورد نیاز بانك به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب آن در هیأت وزیران(4).
- انتخاب اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل بانك بنا به پیشنهاد رییس مجمع(5).
- انتخاب بازرسان قانونی و تعیین حقالزحمه آنان.
- اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشكوك الوصول و لاوصول.
- اتخاذ تصمیم درباره سیاستهای كلی اقتصادی و اعتباری و اداری بانك.
- سایر وظایف و اختیاراتی كه طبق این اساسنامه و یا قوانین و مقررات بر عهده مجمع عمومی میباشد.
- تعیین حقوق و مزایای مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره و پاداش آنها و حق حضور اعضای غیر موظف هیأت مدیره بر اساس پیشنهاد رییس مجمع با رعایت مصوبات شورای حقوق و دستمزد و ماده (241) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات مربوط جهت تصمیمگیری در مراجع ذیصلاح قانونی(6) .
ماده 13-جلسه مجمع عمومی عادی و فوقالعاده بانك با حضور حداقل پنج نفر از اعضا رسمیت مییابد و مصوبات مجمع عمومی با حداقل چهار رأی موافق معتبر میباشد.
ماده 14-اختیارات و وظایف مجمع عمومی فوقالعاده بانك به شرح زیر میباشد:
-
- پیشنهاد اصلاح یا تغییر در مواد اساسنامه و پیشنهاد انحلال و ادغام بانك با بانكهای دیگر با رعایت قوانین و مقررات مربوط به هیأت وزیران.
- افزایش سرمایه بانك(7).
ماده 15-هیأت مدیره بانك متشكل از پنج نفر میباشد و انتخاب هیأت مدیره و مدیرعامل توسط رییس مجمع(8) به مجمع عمومی پیشنهاد و پس از تصویب مجمع عمومی با حكم وی منصوب میگردند.
تبصره: مدیر عامل و اكثریت اعضای هیأت مدیره باید دارای حداقل سه سال تجربه در امور بانكی یا مالی و اعتباری و امور تعاونی و یا متخصص در امور بانكی، اقتصاد تعاونی و مدیریتی باشند.
ماده 16-هیأت مدیره و مدیر عامل بانك برای مدت دو سال انتخاب میشوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است. پس از انقضای مدت مأموریت مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره، مادام كه افراد جدید معرفی نگردیدهاند و یا حكم مجدد همان افراد سابق صادر نگردیده است، كماكان عهدهدار مسئولیت خواهند بود.
ماده 17-هیأت مدیره در اولین جلسه یك نفر از بین اعضا به عنوان رییس و یك نفر به عنوان نایب رییس برای مدت دو سال انتخاب مینمایند. مدت ریاست رییس هیأت مدیره بیش از مدت عضویت وی در هیأت مدیره نخواهد بود.
تبصره 1: جلسات هیأت مدیره بر حسب دعوت رییس هیأت مدیره حداقل ماهی یكبار تشكیل و با حضور حداقل چهار نفر از اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات هیأت مدیره با حداقل سه رأی موافق معتبر است.
تبصره 2: انتخاب مدیرعامل بانك به عنوان رییس هیأت مدیره توسط هیأت مدیره منوط به تصویب سه چهارم اعضای مجمع عمومی خواهد بود.
تبصره 3 : هیأت مدیره میتواند رییس و نایب رییس هیأت مدیره خود را از سمتهای مذكور عزل نماید. مشروط بر آنكه در همان جلسه نسبت به انتخاب جایگزین آنان با رعایت شرایط مقرر اقدام نماید.
تبصره 4: هر گاه رییس هیأت مدیره موقتاً نتواند وظایف خود را انجام دهد، وظایف او را نایب رییس هیأت مدیره انجام خواهد داد.
تبصره 5: رییس هیأت مدیره علاوه بر اداره جلسات هیأت مدیره، تعیین دستور جلسات و صدور دستور ابلاغ مصوبات هیأت مدیره را به عهده دارد.
تبصره 6: هیأت مدیره میتواند از میان كاركنان بانك، یك نفر را به عنوان دبیر هیأت مدیره انتخاب نماید.
ماده 18- وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح زیر میباشد:
-
- پیشنهاد آئیننامههای اعتباری، مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی و سایر آئیننامهها به مجمع عمومی.
- تصویب دستورالعملهای داخلی در چارچوب آئیننامههای مصوب.
- تهیه و تنظیم صورتهای مالی و گزارش سالیانه بانك.
- تهیه و تنظیم و پیشنهاد بودجه و برنامه بانك.
- بررسی طرح سازمانی، تشكیلات و شرح وظایف مشاغل بانك و تصویب آن در مراجع ذیصلاح قانونی(9) .
- تعیین سیاستهای اعتباری بانك با رعایت ماده (19) قانون عملیات بانكی بدون ربا (بهره) -مصوب 1362(10).
- ایجاد، انحلال، جابجایی و یا ادغام شعب یا نمایندگیهای بانك در داخل و یا خارج از كشور.
- تنظیم خلاصه صورت داراییها و بدهیهای بانك هر شش ماه یكبار و تسلیم آن به بازرس (حسابرس قانونی)
- پیشنهاد اصلاح یا تغییر اساسنامه به مجمع عمومی فوق العاده بانك.
- اتخاذ تصمیم در مورد خرید و فروش سهام، اوراق مشاركت و سایر اوراق بهادار و ابزارها و اسناد مالی.
- به امانت گذاردن هر نوع اسناد و مدارك و وجوه در صندوقهای دولتی و خصوصی و استرداد آنها.
- صدور دستور خرید و فروش اموال منقول و غیرمنقول بانك با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
تبصره : فروش اموال غیرمنقول بانك با تصویب مجمع عمومی بانك امكانپذیر است.
- تحصیل وام و اعتبار از دولت و مؤسسات مالی، اعتباری و بانكی، شركتهای دولتی یا وابسته به دولت و شهرداریها با رعایت مقررات مربوط.
- پیشنهاد در خصوص مطالبات مشكوك الوصول و لاوصول و همچنین تخفیف یا بخشودگی تمام یا قسمتی از اصل و متفرعات مطالبات به مجمع عمومی.
- هیأت مدیره میتواند قسمتی از اختیارات خود را به مدیرعامل تفویض نماید.
ماده 19- وظایف و اختیارات مدیر عامل به شرح زیر است:
- نمایندگی بانك در برابر سایر اشخاص، ادارات، سازمانها، نهادها، مؤسسات عمومی اعم از دولتی و غیردولتی، تعاونی و خصوصی.
- افتتاح انواع حساب نزد بانكها و مؤسسات در داخل و خارج از كشور و استفاده از آن به نام بانك.
- انعقاد هر نوع قرارداد راجع به اموال منقول و غیرمنقول و حقوق و اسناد و اوراق بهادار و تبدیل، فسخ، اقاله، ابطال، واگذاری و اجرای آن به هر شكل و با هر شخص حقیقی و حقوقی و تحت هرگونه شرایط در حدود موضوع فعالیت بانك.
- وصول مطالبات و پرداخت دیون بانك.
- اجاره و استیجار و واگذاری و فسخ اجاره و تقاضای تعدیل اجاره بها و دفاع از آن در تمام مراحل و مراجع و تخلیه عین مستأجره و تقاضای صدور اجرائیه و تقاضای تجدید نظر در رأی صادره یا اجرای آن.
- رهن گذاردن اموال بانک اعم از اموال منقول و غیرمنقول و فک رهن ولو کراراً .
- طرح، اقامه، تعقیب و دفاع از هرگونه دعوی و یا انصراف از آن با داشتن تمام اختیارات راجع به امر دادرسی و در کلیه دادگاهها و مراجع و در کلیه مراحل اعم از مراحل بدوی، تجدید نظر فرجامی با حق مصالحه و سازش، تأمین خواسته، دستور موقت، تأمین دلیل، اعتراض به رأی صادره در کلیه مراحل، اعاده دادرسی، واخواست اوراق تجاری، ادعای جعل یا انکار و تردید نسبت به سند طرف و استرداد سند، تعیین جاعل، ارجاع دعوی به داوری و تعیین داور با اختیار صلح یا بدون آن و به طور کلی استفاده از کلیه حقوق و اجرای کلیه تکالیف ناشی از قانون داوری، تعیین مصدق و کارشناس، اقرار خواه در ماهیت دعوی و خواه به امری که کاملاً قاطع باشد، دعوی خسارت، استرداد دادخواست یا دعوی، جلب شخص ثالث و دفاع دعوی ثالث، ورود شخص ثالث و دفاع از دعوی ورود ثالث، اقدام به دعوی متقابل و دفاع از آن، دعوی اعسار، تأمین مدعی به، تقاضای توقیف اشخاص و اموال از دادگاهها و کلیه مراجع، اعطای مهلت برای دریافت مطالبات بانک، درخواست صدور برگ اجرایی و تعقیب عملیات اجرایی و اخذ محکوم به نفع بانکها در دادگاهها، ادارات و دوایر ثبت اسناد و املاک، تعیین نماینده یا وکیل با حق توکیل و توکیل در توکیل غیر ولو کراراً، تعیین میزان حق الوکاله وکیل یا نماینده.
تبصره: حق مصالحه و سازش نسبت به دعوی و یا ارجاع آن به داوری منوط به پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیأت مدیره بانک و با رعایت اصل (139) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مجاز است.
- قبول تعهد، ظهرنویسی و قبول پرداخت.
- نصب و عزل مأموران و کارکنان بانک و تعیین شغل، ترفیع، تنبیه و اجرای سایر شرایط استخدامی در چارچوب مقررات استخدامی و اداری بانک.
- صدور دستور اجرای کلیه تصمیمات مجمع و هیأت مدیره با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
- ارائه پیشنهادهای لازم به هیأت مدیره و ایفای وظایف و اختیاراتی که هیأت مدیره به مدیر عامل تفویض مینماید.
- صدور بخشنامه در چارچوب مقررات.
- موافقت با مأموریت و انتقال کارکنان بانک به سایر دستگاه ها، موسسات و شرکت ها در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
- مدیرعامل میتواند قسمتی از وظایف و اختیارات خود را به یک یا چند نفر از مسئولان یا کارکنان بانک تفویض نماید.
ماده20- رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل و سایر اعضای موظف هیأت مدیره در مدت تصدی خود نمیتوانند هیچگونه فعالیت بازرگانی یا شغل دیگری داشته باشند.
ماده 21- مجمع عمومی بانک در هر سال حسابرس بانک را برای مدت یکسال به سمت بازرس قانونی انتخاب مینماید. عزل یا تجدید انتخاب بازرسان قانونی با مجمع عمومی است.
ماده 22- وظایف بازرسان قانونی به شرح زیر میباشد:
-
- نظارت بر اجرای مقررات اساسنامه و آئیننامه بانک و سایر مقررات مربوط.
- رسیدگی و اظهارنظر نسبت به صورتهای مالی بانک و تهیه گزارشهای لازم جهت تقدیم به مجمع عمومی.
- رسیدگی به دفاتر و حسابهای بانک و گواهی خلاصه حسابهایی که بانک هر ماه باید به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال نماید.
ماده 23- اختیارات بازرسان به شرح زیر میباشد:
-
- بازرسان قانونی میتوانند در جلسات مجمع عمومی بدون حق رأی شرکت نمایند.
- بازرسان قانونی میتوانند برای انجام وظایف خود در هر موقع به کلیه دفاتر و اسناد و داراییهای بانک رسیدگی نموده و در این مورد اطلاعات و مدارک لازم را از هیأت مدیره بخواهند و هیأت مدیره موظف است تسهیلات لازم را در این خصوص فراهم نماید.
- بازرسان قانونی حق مداخله مستقیم در امور اداری و معاملات بانک را ندارند ولی میتوانند نظریات خود را کتبا به مدیر عامل یا هیأت مدیره اطلاع دهند.
- در مواردی که بازرسان قانونی برای انجام وظایف خود مراجعه به متخصص و کارشناس را لازم بدانند، میتوانند پس از جلب موافقت رئیس مجمع عمومی به هزینه بانک، یک یا چند نفر را موقتاً دعوت نمایند.
- هرگونه ایرادی که بازرسان نسبت به امور بانکی داشته باشند کتباً به نظر مدیر عامل و هیأت مدیره بانک خواهد رسید و هرگاه در رفع آن از طرف مدیرعامل یا هیأت مدیره اقدام لازم به عمل نیاید مراتب را طی گزارش به مجمع عمومی تقدیم مینمایند.
- تصمیمات و اقدامات بازرسان قانونی باید در دفتر مخصوص با قید تاریخ ثبت و امضاء شود. هیأت مدیره در مواقع لزوم میتواند بازرسان قانونی را دعوت نماید تا برای بررسی مسائل مورد نظر تشکیل جلسه دهند.
- بازرسان در مورد انجام وظایف و مفاد گزارش خو در برابر مراجع قانونی، سهامداران و اشخاص ثالث ذی نفع مسئول هستند.
ماده 24- چگونگی ترازنامه و حساب سود و زیان، میزان اندوخته قانونی، میزان استهلاک اموال بانک، همچنین نحوه و اصول حسابداری بانک بر اساس قانون پولی و بانکی کشور – مصوب 1351- و سایر قوانین و مقررات مربوط و اصول پذیرفته شده حسابداری خواهد بود.
ماده 25- سود خالص بانک در هر سال عبارت از درآمد حاصل در همان سال پس از کسر هزینهها، استهلاک و ذخیرهها و مالیات متعلقه میباشد. سهم دولت از سود قابل تقسیم بانک برای تأمین بخشی از کمکهای دولت به بخش تعاون صرف میشود.
ماده 26- سال مالی بانک از اول فروردین ماه تا پایان اسفندماه همان سال خواهد بود. اولین سال مالی بانک از تاریخ تشکیل آغاز و در آخر اسفند همان سال خاتمه مییابد.
ماده 27- کلیه داراییهای شعب صندوق تعاون، مطالبات و دیون صندوق تعاون، جزء دارایی، مطالبات و دیون بانک محسوب میشود و بانک در مقابل اشخاص ثالث از هر جهت جانشین صندوق تعاون میباشد.
ماده 28- مواردی که در این اساسنامه پیشبینی نگردیده است تابع قانون پولی و بانکی کشور و سایر قوانین و مقررات لازم الاتباع کشور میباشد.
ماده 29- کلیه عملیات حسابهای جاری، اوراق و اسناد تعهدآور و قراردادها با امضای ثابت مدیر عامل و یکی از اعضا هیأت مدیره با تصویب هیأت مدیره است و در غیاب مدیر عامل با امضای دو نفر از اعضای هیأت مدیره با تصویب هیأت مدیره خواهد بود و مکاتبات بانک با امضای ثابت مدیر عامل بانک است.
این اساسنامه به موجب نامه شماره 88/30/33733 مورخ 1388/04/24 شورای نگهبان به تائید شورای یاد شده رسیده است.
محمدرضا رحیمی
معاون اول رئیس جمهور
پینوشتهای 1 تا 10 : اصلاح به موجب تصویب نامه شماره 44767/89067 مورخ1389/04/26 هیأت وزیران.