دوقلوهاي خودروسازي خصوصي شدهاند
امروز توليد سالانه شركتهاي خودروسازي ايران به بيش از يك ميليون و عمق ساخت آنها در بسياري از محصولات تقريبا به بالاي90 درصد رسيده است.
امروز توليد سالانه شركتهاي خودروسازي ايران به بيش از يك ميليون و عمق ساخت آنها در بسياري از محصولات تقريبا به بالاي90 درصد رسيده است.
مهدي لري اميني ـ مدير سرمايهگذاري و سهام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ـ در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره نحوه خصوصيسازي شركتهاي خودروسازي اظهار كرد: مباحثي كه در مورد خصوصيسازي شركتهاي خودروسازي مطرح ميشود، بدون آگاهي است. زيرا از زماني كه دو شركت ايران خودرو و سايپا «خصوصي شدهاند» و تابع مقررات خصوصي اداره ميشوند و سهم سازمان ايدرو در آنها به زير50 درصد رسيده است، سودآوري آنها به مراتب بالا رفته و منجر به توسعه اين شركتها شده است.
واگذاري تدريجي به نفع دولت و بخش خصوصي
وي افزود: توليد مجموع اين شركتها كه در اوايل انقلاب حتي شايد50 هزار خودرو نبود امروز سالانه به بيش از يك ميليون و عمق ساخت آنها در بسياري از محصولات تقريبا به بالاي 90 درصد رسيده است كه با وجود سازمان گسترش به اين موفقيت رسيدهاند و با واگذاري تدريجي آنها، هر دو بخش خصوصي و دولتي از آن منتفع شدهاند.
به گفته او حضور يك متولي در هر يك از اين صنايع بزرگ، ضرورت اجتناب ناپذيري است كه در نهايت بايد از بخش خصوصي باشد، اما زماني كه متولي واقعي خصوصي پيدا نشود، دولت وظيفه دارد، وارد عمل شود، همانطور كه در حال حاضر ايدرو اين نقش را ايفا ميكند.
در رشد شركتهاي خودروسازي با مديريت ايدرو بيانصافي نكنيد
مدير سرمايهگذاري و سهام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با اشاره به اينكه سهام سازمان در دو شركت ايران خودرو و سايپا 38 درصد است، گفت: در حال حاضر مديريت اعضا در اين شركتها به صورت مشترك ميان بخشهاي خصوصي و بخش دولتي به تناسب سهام است و اگر با مشكلي مواجه شوند، اعضاي هيات مديره آن را حل و فصل ميكنند، اما به دليل خرد شدن سهام، در وضعيت فعلي و با توجه به حضور سهامدار عمده، كنترل با سازمان ايدرو است.
او ادامه داد: حضور سازمان در اين شركتها نكته مثبتي است و در غير اينصورت بايد سرمايهگذار عمده براي آنها پيدا شود. هرچند نوبت واگذاري اين شركتها در سال آينده است و هيات واگذاري، مرجع تصميمگيري در اين زمينه است، شايد سياست ادامه واگذاري به صورت سهام خرد باشد.
لري اميني در ادامه خاطرنشان كرد: مجموعه ايران خودرو بسيار بزرگ است و نميتوان آن را رها كرده و ميان سهامهاي خرد توزيع كرد و يا بدون بررسي به بخشي واگذار كرد كه هدف آن پيگيري واردات است. اين شركت بايد به بخشي واگذار شود كه به توليد و ساخت داخل علاقهمند باشد و به همين ترتيب، هدف سازمان ايدرو، رسيدن به ساخت كامل در داخل و يك محصول با كيفيت بالاتر است، همانطور كه پرونده پيكان بسته و سمند به عنوان خودرويي كه با استانداردهاي روز همخواني دارد، جايگزين آن شد و اين بيانصافي است كه بگوئيم شركتهاي خودروسازي عملكرد خوبي نداشتهاند.
وي گفت: اين ايدهها مربوط به افراديست كه طرفدار واردات هستند و ميخواهند كشور را به سمت واردات پيش ببرند، وگرنه در شركتهاي خودروسازي، كار شده و با خصوصي شدن به عمق ساخت داخل رسيدهاند و با اين تلاش، خوشبختانه امروز داراي يك برند ملي هستيم.
او تاكيد كرد: هر چند در حال حاضر نميتوانيم با شركتهاي بزرگ خودروسازي چون BMW و BENZ رقابت كنيم، چون اين شركتها سالهاست كه خودروهايي با استانداردهاي بسيار بالا توليد كردهاند، البته اميدواريم روزي به آنها برسيم، اما همين كه صادرات را شروع كردهايم و پا را فراتر از مرزهاي ملي گذاشته و صاحب توليد و كارخانه در كشور ونزوئلا و سوريه شدهايم، بسيار قابل توجه است. در حاليكه در سالهاي قبل از انقلاب، نميتوانستيم حتي يك خودرو صادر كنيم. به ويژه در دو سال اخير هم موسس و سازنده كارخانه توليد و مونتاژ خودرو شدهايم، هم خودروهاي توليدي را صادر كردهايم و كنار گوش امريكا محصول خود را ميفروشيم!
ملتي كه هزينههاي خودكفايي و برند ملي را ميپردازند...
مدير سرمايهگذاري و سهام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با تاكيد بر زمانبر بودن و ضرورت تلاش، صبر و استقامت در راه رسيدن به خودكفايي در عرصههاي مختلف، اظهار كرد: هزينه رسيدن به خودكفايي و صاحب برند ملي شدن را بايد ملت پرداخت كنند و زمان ميبرد تا بتوانيم با قيمت شركتهاي خودروسازي خارجي و معتبر رقابت كنيم و البته اين روند، طبيعي است.
مردم توان خريد توليدات داخلي را دارند
او تصريح كرد: يكي از دلايلي كه ايران تاثير كمتري از تورم بينالمللي پذيرفت، اين بود كه پس از انقلاب بيشتر روي پاي خودمان ايستاديم و تحريمها حتي به نفع ما تمام شد. زيرا وابستگي ما را به اثرات نوسانات شديد اقتصادي كم كرده و آثار مثبتي بر جاي گذاشته است. اين در حاليست كه اگر درها باز شده و خودروهاي خارجي وارد ميشد، خودروسازي به عمق ساخت داخل نميرسيد و اشتغال ايجاد نميشد و حال عليرغم آنكه خودروهاي گران قيمت و لوكس هم وارد كشور ميشود، اما سهم بازار مربوط به خودروسازهاي داخلي را نگرفتهاند. زيرا آنها شبكه خدمات پس از فروش گستردهاي در كشور دارند و بيشتر مردم نيز توان خريد محصولات آنها را دارند و البته زمان بيشتري نياز داريم تا بتوانيم قيمت تمام شده محصولات را كاهش دهيم.
وي افزود: در فرايند واگذاري شركتهاي مجموعه ايدرو حتي تا صددرصد سهام شركتهاي خودروسازي ميتواند واگذار شود و براساس برنامه استراتژيك آن سازمان، تا پايان سال 88 اقدام به انجام اين امر ميشود. البته برخي از صنايع مثل صنعت خودرو، استراتژيك است و واگذاري شركتها و كارخانجات اين حوزه بايد با بررسي و شناخت كامل انجام شود. زيرا در غير اينصورت ممكن است منجر به شكست شركتها شود.
لري اميني تاكيد كرد: سازمان گسترش فهرست تمامي شركتهاي زيرمجموعه خود را به سازمان خصوصيسازي ارائه داده است و معتقدم خصوصيسازي باعث رشد شركتهاي واگذار شده، به ويژه دوقلوهاي خودروسازي شده است.