سـرمایـه گـذاری برای تـولید
پنجشنبه - 19 تیر 1404
EN

نظام‌نامه فعالیت­‌های فرهنگی- تبلیغاتی در امر واگذاری‌ها

نظام‌نامه فعالیت‌های فرهنگی-تبلیغاتی در امر واگذاری‌ها» موضوع تبصره (1) بند (الف) ماده (40) قانون

مصوب شماره: 63/2/108333 مورخ1388/08/13

 شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی

 بسمه تعالی

با صلوات بر محمد و آل محمد

وزارت امور اقتصادی و دارایی

 

شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قـانون اساسی در جلسه مورخ 1388/07/18 بنا به پیشنهاد هیأت واگذاری، به استناد جزء (6) بند (الف) ماده (40) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی و در اجرای تبصره (1) بند (الف) ماده (40) قانون یاد شده، نظام‌نامه فعالیت‌های فرهنگی- تبلیغاتی برای بسترسازی، بهبود و شفافیت امر واگذاری را به شرح زیر تصویب نمود:

 

نظام‌نامه فعالیت‌های فرهنگی- تبلیغاتی در امر واگذاری‌ها

الف- به منظور نظام بخشیدن و ایجاد مدیریت کارآمد و واحد برای ارتقای سطح امور فرهنگی و تبلیغاتی در امر واگذاری‌ها و همچنین بسترسازی، بهبود و شفافیت این امور، کمیته‌ای در سازمان خصوصی­ سازی بدون ایجاد و گسترش تشکیلات اجرایی خاص مرکب از اعضای زیر تشکیل می‌شود:

  1. رییس سازمان خصوصی ‌سازی (رییس کمیته)
  2. نماینده شرکت بورس اوراق بهادار تهران
  3. نماینده مدیران مسئول مطبوعات در هیأت نظارت بر مطبوعات
  4. نماینده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
  5. نماینده اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران
  6. نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران

تبصره1- کمیته می‌تواند حسب موضوع از کارشناسان و صاحبنظران ذیصلاح در جلسات دعوت نماید.

تبصره2- دستورالعمل برگزاری جلسات و اخذ تصمیمات این کمیته توسط اعضای آن تصویب خواهد شد.

ب- از زمان تصویب این نظام­ نامه، کلیه دستگاه‌های اجرایی و همچنین سازمان خصوصی ­سازی مکلفند اقدامات مورد نظر در زمینه واگذاری‌ها را در چارچوب مصوبات کمیته موضوع بند (الف) فوق و با توجه به تکالیف زیر به انجام رسانند:

  1. انتشار به موقع، صحیح و جامع اطلاعات به ویژه در زمینه عملکرد مالی و مدیریتی بنگاه‌هایی که واگذار شده یا در حال واگذاری هستند. این اطلاعات می‌بایستی شفاف،کامل، مستند و فراگیر بوده و برای افزایش آگاهی کلیه مخاطبان و آحاد جامعه به منظور ارزیابی تصمیمات گذشته و تصمیم‌سازی برای آینده منتشر شود. در این حوزه گردآوری، پالایش، طبقه‌بندی و ذخیره‌سازی دایمی اطلاعات صورت می‌گیرد.
  2. برگزاری کارگاه‌های آموزشی، همایش‌ها، جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ و نظایر آن در این حوزه خدمات مشورتی، مطالعات تطبیقی و انتشار نشریه‌های تخصصی با مشارکت مراکز علمی و اقتصادی، اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و همچنین تشکل‌های حرفه‌ای و تخصصی به انجام می‌رسد و به سوالات و اشکالات مطروحه در زمینه واگذاری‌ها پاسخ داده می‌شود.
  3. انجام اقدامات مناسب، موثر و کارآمد برای پیشبرد برنامه‌های واگذاری بنگاه‌ها و تقویت مشارکت فعالان اقتصادی و عموم مردم برای سرمایه‌گذاری به نحوی که در نتیجه آن فضای عمومی با تبلیغات مناسب آماده شده و زمینه لازم برای تصمیم‌گیری سیاست‌گذاران، مدیران و کارشناسان دستگاه‌های نظارتی در یک فضای شفاف در امر واگذاری‌ها فراهم شود.

ج- تمامی فعالیت‌های فرهنگی- تبلیغاتی موضوع این نظام‌نامه با استفاده از شیوه‌های زیر صورت خواهد گرفت.

  1. برگزاری میزگرد، کارگاه آموزشی، همایش، مصاحبه‌های رادیویی، تلویزیونی و مطبوعاتی و دیگر نشست‌های تخصصی و عمومی در سطوح بین‌المللی، ملی و استانی
  2. تهیه انواع برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی از جمله فیلم‌های مستند و همچنین تهیه انواع نشریه‌ها و متون تخصصی و عمومی در زمینه خصوصی‌سازی و نیز بنگاه‌های مشمول واگذاری و واگذار شده.
  3. راه اندازی، تقویت و معرفی سایت اینترنتی خصوصی ­سازی و ارایه اخبار، اطلاعات و آمار به هنگام در آن
  4. طراحی و ارایه برنامه‌ها و بسته‌های آموزشی در مورد قوانین و مقررات اجرایی و روش‌های کاری برای اطلاع فعالان اقتصادی کشور و سایر علاقه‌مندان
  5. فراهم آوردن امکان بازدید سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، دانشگاهیان، و سایر گروه‌های علاقه‌مند از واحدهای خصوصی شده برای شفاف ­سازی نتایج حاصل از واگذاری‌ها
  6. انتشار اسامی خریداران، مشاوران و دست‌اندرکاران واگذاری بنگاه‌های واگذار شده بلافاصله پس از واگذاری قطعی آن‌ها
  7. طراحی برنامه‌های همکاری مشترک نهادهای متولی بازار سرمایه، خصوصی ­سازی و سرمایه‌گذاری خارجی با هدف جلب مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی
  8. به کارگیری هرگونه روش و ابزار اجرایی دیگر در راستای نظام بخشیدن، ترویج و فرهنگ­ سازی و شفاف‌سازی امر واگذاریها در چارچوب مقررات مربوط

د- تمامی دستگاه‌های اجرایی ذیربط مکلفند گزارش عملکرد خود را هر شش ماه یک بار به سازمان خصوصی ­سازی ارایه نمایند.

 

سید شمس‌الدین حسینی

وزیر امور اقتصادی و دارایی و دبیر شورا

 

 

 

تاریخ آخرین بروزرسانی: 1403/06/27 - 16:37:19
تنظیمات قالب