دستورالعمل آمادهسازی و ورود شرکتهای سرمایهگذاری استانی سهام عدالت به بازار سرمایه و معاملاتی شدن سهام آنها
بسمه تعالی
"با صلوات بر محمد و آل محمد"
وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ سازمان خصوصی سازی
سازمان بورس و اوراق بهادار
کمیسیون تخصصی شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی در جلسه مورخ 1392/05/13به استناد ماده (۳۵) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، ماده (۱۰۰) قانون برنامه پنجـم توسعـه، جزء (۸) بند (۲۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور، ماده (۷) آیین نامه اجرایی توزیع سهام عدالت مصوب شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی و براساس تصویب نامه شماره 63/40330 مورخ 1392/04/29 شورای یاد شده، دستورالعمل آماده سازی و ورود شرکتهای سرمایهگذاری استانی سهام عدالت به بازار سرمایه و معاملاتی شدن سهام آنها را با رویکردهای حفظ حقوق سهامداران، ثبات بازار سرمایه، آموزش و ترویج فرهنگ سهامداری و تداوم و رشد پایدار ارزش سبد سهام شرکتهای سرمایهگذاری استانی سهام عدالت و نظارت بر آنها به شرح زیر تصویب نمود:
دستورالعمل آمادهسازی و ورود شرکتهای سرمایهگذاری استانی سهام عدالت به بازار سرمایه و معاملاتی شدن سهام آنها
ماده۱ـ در این دستورالعمل واژهها و اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
۱ـ قانون: قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی.
۲ـ شرکتهای سرمایهپذیر: سهام شرکتهای دولتی و متعلق به دولت که توسط سازمان خصوصی سازی به شرکتهای سرمایهگذاری استانی سهام عدالت واگذار شده یا می شود.
۳ـ شرکتهای سرمایهگذاری استانی: شرکتهای سرمایهگذاری استانی سهام عدالت، موضوع فصل ششم قانون.
۴ـ شرکتهای تعاونی شهرستانی: شرکتهای تعاونی شهرستانی سهام عدالت، موضوع فصل ششم قانون.
۵ ـ مشمولین سهام عدالت: افراد مشمول دریافت سهام عدالت، موضوع ماده (۳۴) قانون.
۶ ـ سهامداران نامشخص: آن دسته از مشمولین دریافت سهام عدالت که نام و مشخصات آنان به تأیید قطعی سازمان خصوصی سازی نرسیده است.
۷ـ فرابورس: شرکت فرابورس ایران، موضوع بند (۸) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار.
۸ ـ شرکت سپردهگذاری مرکزی: شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، موضوع بند (۷) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار.
۹ـ کانون: کانون شرکتهای سرمایهگذاری سهام عدالت.
الف) آماده سازی شرکتهای سرمایهگذاری استانی برای ورود به فرابورس
ماده۲ـ سازمان خصوصی سازی مکلف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، تعداد نهایی مشمولین سهام عدالت هر استان را قطعی نموده و نسبت به اختصاص سهام شرکتهای سرمایه پذیر به هر یک از شرکتهای سرمایهگذاری استانی متناسب با تعداد نهایی مشمولین (تعداد اعضای شرکتهای تعاونی شهرستانی) آن استان اقدام نماید. در صورت کسری سهام اختصاص داده شده به نسبت تعداد مشمولین هر شرکت سرمایهگذاری استانی، سازمان یادشده موظف به تأمین کسری با اولویت از طریق اختصاص سهام سایر شرکتهای مشمول واگذاری است.
ماده۳ـ هر یک از شرکتهای سرمایهگذاری استانی موظف است با برگزاری مجمع عمومی فوق العاده نسبت به افزایش سرمایه از محل سهام واگذار شده به این شرکتها و به نام مشمولین همان استان اقدام کند.
ماده۴ـ سازمان خصوصی سازی موظف است ظرف مدت یک ماه مشخصات مشمولین سهام عدالت را به تفکیک هر شرکت سرمایهگذاری استانی به شرکت سپرده گذاری مرکزی به منظور اختصاص کد معاملاتی اعلام نماید.
تبصره ـ سازمان خصوصی سازی موظف است با همکاری شرکتهای سرمایهگذاری استانی حداکثر ظرف یک سال نسبت به تکمیل اطلاعات سهامداران نامشخص و تعیین تکلیف آنان اقدام نماید.
ماده۵ ـ شرکتهای سرمایهگذاری استانی مکلف اند مدارک مورد نیاز فرابورس نظیر اساسنامه اصلاح شده، آخرین صورت های مالی حسابرسی شده و اسامی مدیران خود را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه نمایند. سازمان بورس و اوراق بهادار در چارچوب مقررات برای ورود این شرکتها به فرابورس همکاری لازم را به نحوی انجام میدهد که امکان معاملاتی شدن سهام شرکتهای مورد نظر فراهم شود.
تبصره ـ چنانچه شرایط پذیرش هر یک از شرکتهای سرمایهگذاری استانی از سوی هیأت پذیرش فرابورس محرز نشود، این شرکتها از طریق درج نماد در بازار پایه فرابورس معامله خواهند شد.
ماده۶ ـ سازمان خصوصی سازی موظف است قبل از ورود شرکتهای سرمایهگذاری استانی به فرابورس، بدهی قطعی هر مشمول سهام عدالت را به روش زیر تعیین و به شرکتهای یاد شده اعلام نماید.
A-(B+C) = بدهی هر مشمول
A .مبلغ سهام عدالت واگذار شده به هر مشمول
B .تخفیف سهام واگذار شده به هر مشمول دهک اول و دوم متناسب با اقساط پرداخت شده آنان به خزانه
C .اقساط پرداخت شده هر مشمول به خزانه
ب) آزادسازی و معاملاتی شدن سهام شرکتهای سرمایهگذاری استانی
ماده۷ـ به میزان مبلغ اقساط باقی مانده شرکتهای سرمایهگذاری استانی، سهام شرکتهای سرمایه پذیر در وثیقه سازمان خصوصی سازی باقی میماند.
ماده۸ ـ سهام سهامداران نامشخص شرکتهای سرمایهگذاری استانی تا زمان تعیین تکلیف این سهامداران، با کد سهامداران نامشخص توسط سازمان خصوصی سازی در سامانه شرکت سپردهگذاری مرکزی درج می شود.
ماده۹ـ اولویت شرکتها و میزان سهام قابل آزادسازی شرکتهای سرمایهپذیر مربوط به هر شرکت سرمایهگذاری استانی متناسب با میزان اقساط پرداخت شده مورد تأیید خزانه داری کل کشور و مشمول تخفیف شده، بنا به پیشنهاد شرکت سرمایهگذاری استانی ذی ربط در کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان خصوصی سازی (رییس)، سازمان بورس و اوراق بهادار، کانون، اتحادیه کشوری تعاونیهای شهرستانی سهام عدالت و شرکت سرمایهگذاری مربوط تعیین میشود.کارگروه موظف است مراقبت لازم به منظور پیشگیری از تضییع حقوق سهامداران شرکتهای سرمایهگذاری استانی در شرکتهای سرمایه پذیر را به عمل آورد.
ماده۱۰ـ آزادسازی سهام شرکتهای سرمایهپذیر و اجازه معامله سهام آنها براساس تصمیم کارگروه فوق و مطابق دستورالعمل ماده (۱۰۰) قانون برنامه پنجم توسعه، توسط سازمان خصوصی سازی صورت میگیرد.تعیین سقف مجاز عرضه سهام شرکتهای سرمایهگذاری استانی با سازمان بورس و اوراق بهادار است.
ماده۱۱ـ فرابورس موظف است ترتیبی اتخاذ کند تا با استقرار شرکتهای کارگزاری عضو فرابورس در محل شرکتهای تعاونی شهرستانی، امکان معامله سهام آزاد شده مشمولین از این طریق فراهم شود. تعاونی های مذکور موظف به تمهید شرایط و امکانات لازم برای استقرار کارگزاری ها هستند.
ماده۱۲ـ فرابورس موظف است در زمان گشایش نماد شرکتهای سرمایهگذاری استانی و تا عادی شدن حجم معاملات سهام این شرکتها، اجازه فروش سهام مشمولین سهـام عدالت را فقط از طریق ایستگاههای مستقر در شرکتهای تعاونی شهرستانی صادر نماید.
ماده۱۳ـ شرکتهای تعاونی شهرستانی به عنوان نماینده مشمولین سهام عدالت برای حضور در مجامع عمومی شرکتهای سرمایهگذاری استانی تعیین می شوند و سایر اشخاص که به واسطه خرید سهام از طریق بازار سهام، سهامدار شرکتهای سرمایهگذاری استانی شوند، رأساً دارای حق رأی در مجامع عمومی این شرکتها خواهند بود.
ج) سایر مقررات
ماده۱۴ـ به منظور تداوم و رشد پایدار ارزش سهام شرکتهای سرمایهگذاری استانی و توسعه همکاریهای حرفه ای بین شرکتهای مذکور، این شرکتها موظفند در فرآیند آزادسازی و معامله سهام شرکتهای سرمایهپذیر و نحوه اداره و مدیریت سهام و داراییهای خود و سرمایهگذاری های جدید و افزایش سرمایهها، مشورت تخصصی را از کانون و شرکتهای دارای مجوز مشاوره سرمایهگذاری از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ نمایند.
ماده۱۵ـ شرکتهای سرمایهگذاری استانی و کانون موظفند با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی سازی نسبت به تدوین و اجرای برنامههای آموزشی و ترویجی برای مشمولین سهام عدالت مبنی بر معرفی ابعاد و مزایای حفظ و نگهداری سهام عدالت از شیوههای مختلف نظیر رسانههای ملی و گروهی اقدام کنند.
ماده۱۶ـ چنانچه شرایط برای ورود شرکتهای سرمایهگذاری استانی به بورس فراهم شود، سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است حمایت لازم برای پذیرش آنها در بورس را انجام دهد.
ماده۱۷ـ فرابورس موظف است گزارش معاملات سهام شرکتهای سرمایهگذاری استانی را هر سه ماه یک بار به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه نماید. سازمان مذکور نیز تحلیل این گزارش به همراه گزارشی از معاملات سهام شرکتهای سرمایه پذیر را در مقاطع سه ماهه به دبیرخانه شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی و سازمان خصوصی سازی ارسال مینماید.
ماده۱۸ـ کانون موظف است هر سه ماه یک بار گزارش جامع اقدامات خود و وضعیت عملکرد شرکتهای سرمایهگذاری استانی را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه و نسخهای از آن را به دبیرخانه شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی ارسال نماید.
وزیر امور اقتصادی و دارایی
سید شمس الدین حسینی