«ویژگیها، شرایط و ضوابط انتخاب کارشناسان قیمت گذاری موضوع بند (2-4) ماده (4) آیین نامه اجرایی شیوههای قیمت گذاری بنگاهها و نحوه اعمال شیوههای مذکور در همین چارچوب و پرداخت حق الزحمه»
«مصوب جلسه مورخ 1389/01/30 هیأت عامل با لحاظ اصلاحات بعدی»
هیأت عامل سازمان خصوصیسازی به استناد اختیار مندرج در بند (2-4) ماده (4) آییننامه اجرایی «شیوههای قیمتگذاری بنگاهها» مصوب جلسه مورخ 1387/11/27 شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی اصلاحیه «ویژگیها، شرایط و ضوابط انتخاب کارشناسان قیمتگذاری بنگاههای مشمول واگذاری» را در جلسه مورخ 1399/06/12 به شرح زیر تصویب و جایگزین مصوبات قبلی نمود.
ماده (1): واژهها و اصطلاحات مندرج در این مصوبه در معانی مشروحه زیر به کار میروند:
1-سازمان: سازمان خصوصیسازی
2-آیین نامه: آئیننامه اجرایی شیوههای قیمتگذاری بنگاهها و نحوه اعمال شیوههای مذکور در همین چارچوب مصوب مورخ 1387/12/20شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی.
3-کارشناس قیمتگذاری بنگاه: شخص حقیقی است که مطابق مفاد این مصوبه از بین کارشناسان کانون کارشناسان رسمی دادگستری و نیز مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلاء وکارشناسان قوه قضائیه بهمنظور ارزشگذاری سهام بنگاههای مشمول واگذاری انتخاب میگردد تا گزارش قیمتگذاری بنگاه را تهیه نماید.
4-کارشناس فنی قیمت گذاری: شخص حقیقی است که مطابق مفاد این مصوبه از بین کارشناسان کانون کارشناسان رسمی دادگستری و نیز مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلاء وکارشناسان قوه قضائیه در رشتههای راه و ساختمان و نقشه برداری، صنعت وفن، وسائط نقلیه، اراضی مزروعی، داراییهای زیستی مولد، معادن، امور بازرگانی و سایر رشتههای مورد نیاز حسب مورد انتخاب می گردد تا نسبت به قیمتگذاری داراییهای ثابت یا جاری غیر پولی بنگاههای مشمول واگذاری و ارائه آن به کارشناسان قیمتگذاری بنگاه اقدام نماید.
5-کارشناس خبره: شخص حقیقی است که دارای حداقل 10 سال تجربه کاری در زمینه صنعت موضوع مورد قیمتگذاری میباشد و بهتنهایی حق ارائه گزارش را نداشته بلکه صرفاً بهعنوان مشاور کارشناس فنی در امور مورد ارزیابی انتخاب می گردد.
6-دعوتنامه: نامهای است کتبی که بهمنظور درخواست قیمتگذاری بنگاههای مشمول واگذاری از سوی معاون «شرکتها و قیمت گذاری بنگاهها» به کارشناس قیمتگذاری بنگاه و کارشناس فنی قیمتگذاری منتخب ابلاغ میشود و طی آن وظایف، تعهدات طرفین، مهلت ارائه گزارش و شرایط پرداخت حقالزحمه تعیین میگردد.
7-گزارش قیمتگذاری داراییهای سرمایهای و نامشهود: گزارشی است که بر مبنای اطلاعات و مستندات ارائه شده از سوی بنگاه مشمول واگذاری و معاینه محلی توسط کارشناس فنی قیمت گذاری تهیه و به سازمان ارائه می شود.
8-گزارش تعیین قیمت سهام: گزارشی است که بر مبنای اطلاعات و مستندات ارائه شده از سوی بنگاه مشمول واگذاری توسط کارشناس قیمتگذاری بنگاه طبق دستورالعمل بند (3-4) ماده (4) آیین نامه صدر الذکر تهیه و به سازمان ارائه می شود.
ماده (2): کارشناسان مورد نیاز جهت قیمتگذاری سهام و داراییهای هریک از بنگاههای مشمول واگذاری توسط کمیته انتخاب کارشناسان رسمی به ریاست «عضو هیئت عامل و معاون شرکتها و قیمتگذاری بنگاهها» (تصویبکننده) با حضور «مدیرکل دفتر قیمتگذاری سهام و بنگاهها» و «مدیر حراست» با درنظر گرفتن اعتبار پروانه صلاحیت حرفهای کارشناسان، صلاحیت فنی و حوزه جغرافیایی، سوابق همکاری، دقت، سرعت در تهیه و ارائه گزارش مطابق رتبهبندی کارشناسان موضوع بند (2-2) این ماده و اندازه بنگاه از بین کارشناسان موصوف در بندهای (3) و (4) ماده (1) این مصوبه و براساس آخرین فهرست منتشره مراجع ذیصلاح و کیفیت عملکرد کارشناسان انتخاب شده و قیمتگذاری حداکثر چهار بنگاه در یک سال به هرکارشناس بدون در نظر گرفتن ارزیابیهای مجدد قابل ارجاع خواهد بود.
2-1- چک لیست ارزیابی عملکرد کارشناسان به شرح پیوست برای هر نوبت از قیمتگذاری سهام و داراییهای بنگاه مشمول واگذاری، توسط کارشناس مطالعه کننده گزارش براساس دقت، رعایت زمان، رعایت دستورالعمل بند (3-4) ماده (4) آییننامه قیمتگذاری و صحت گزارش قیمتگذاری تکمیل میگردد.
2-2- دفتر «قیمت گذاری سهام و بنگاهها» در پایان هر سال، عملکرد حرفهای کارشناسان را با استفاده از چک لیست ارزیابی عملکرد کارشناسان موضوع بند (1-2) ماده (2) ارزیابی و نسبت به رتبهبندی آنها اقدام نموده و عملکرد مناسب و امتیاز کسب شده هر کارشناس را مبنای انتخاب بعدی آنها قرار میدهد.
ماده (3): ارجاع قیمتگذاری هریک از بنگاههای مشمول واگذاری به کارشناسان موصوف در بندهای (3)، (4) و(5) ماده (1) ازطریق ارسال دعوتنامه از سوی معاون «شرکتها و قیمتگذاری بنگاهها» صورت میپذیرد وکارشناسان درصورت پذیرش درخواست سازمان باید نسبت به اعلام قبولی انجام قیمتگذاری مورد درخواست مطابق با شرایط اعلام شده در دعوتنامه و درج تاریخ ارائه گزارش ذیل دعوتنامه اقدام نمایند.
3-1- پروانه صلاحیت حرفهای کارشناسان قیمتگذاری بنگاه و کارشناسان فنی قیمتگذاری در زمان ارسال دعوتنامه باید دارای اعتبار و مرتبط با موضوع قیمتگذاری و صلاحیت تخصصی مندرج در پروانه و محدوده مجاز جغرافیایی فعالیت آنان باشد و چنانچه کارشناسان مزبور به هر دلیل از صلاحیت لازم بهمنظور قیمتگذاری امور ارجاع شده برخوردار نباشد باید حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ دریافت دعوتنامه مراتب را به سازمان اعلام نماید.
ماده (4): حق الزحمه کارشناسان موصوف در بندهای (3)، (4) و (5) ماده (1) براساس نرخهای مندرج در ماده (11) تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ریاست محترم قوه قضائیه به شماره 9000/229700/100 مورخ 26/12/1398 و با اعمال بندهای (1-4) الی (8-4) زیر و از محل اعتبار تامین شده قابل پرداخت میباشد. معاون «شرکتها و قیمتگذاری بنگاهها» پیشبینی منابع مورد نیاز جهت پرداخت حق الزحمه قیمتگذاری ها را قبل از سال بودجهای به معاون «برنامه ریزی، توسعه منابع و امور پشتیبانی» اعلام مینماید تا در بودجه سالیانه سازمان درج گردد و در ارجاع کار به کارشناسان باید از تأمین بودجه اطمینان داشته باشد.
1-4- حقالزحمه کارشناسان مذکور در موارد زیر معادل 50 درصد تعرفه فوق قابل پرداخت است:
الف) حقالزحمه قیمتگذاری هریک از بنگاههای سرمایهپذیر بنگاه اصلی که مشمول تلفیق نگردیدهاند.
ب) حقالزحمه قیمتگذاری داراییهای سرمایهای و نامشهود هریک از بنگاههای سرمایهپذیر بنگاه اصلی که مشمول تلفیق گردیدهاند.
ج) تجدید ارزیابی بنگاه مشمول واگذاری درصورت قیمتگذاری توسط کارشناسانی که قبلاً عهدهدار انجام امر بودهاند به استثناء کارشناسان قیمتگذاری بنگاهها.
د) قیمت گذاری توسط کارشناسان خبره.
2-4- در مواردی که ارجاع قیمتگذاری به کارشناسان شامل موارد متعدد و در یک محل جغرافیایی (یک شهرستان) باشد، مجموع موارد قیمتگذاری شده مندرج در گزارش قیمتگذاری داراییهای سرمایهای و نامشهود بهصورت یکجا مبنای محاسبه حق الزحمه کارشناس قرار میگیرد، لیکن درصورتیکه اقلام مشمول قیمتگذاری در شهرستانهای مختلف واقع و یا دارای پروانه صنعتی مجزا و یا مجموعههای صنعتی که دارای واحدهای تولیدی مستقل از هم باشند( بدون درنظر گرفتن تعلق آن به اشخاص حقوقی یا حقیقی مختلف)، قیمتگذاری بهطور جداگانه و بدون توجه به مناطق شهرداری محل استقرار داراییها، مبنای محاسبه حق الزحمه قرار خواهند گرفت.
3-4- محاسبه حق الزحمه کارشناسان رسمی دادگستری بابت ارزیابی قطعات یدکی و کالای مستعمل، فرآوردههای غذایی، داروئی و بهداشتی، ضایعات تولید، ابزارآلات، ماشین آلات، تجهیزات برقی و مکانیکی، وسائط نقلیه مستعمل، اجزای ریز الکترونیک و مخابرات در هر قیمتگذاری ارجاعی به صورت یکجا و صرفاً به شرح نرخهای مندرج در جدول ماده (11) و اعمال بندهای (1-4) تا (7-4) بدون احتساب اضافات مندرج در تبصره (6) ماده (11) و تبصره (1) ماده (45) تعرفه کانون کارشناسان رسمی دادگستری پرداخت خواهد شد.
4-4- در مواردی که موضوع کارشناسی در قالب ارجاع کار به هیأت کارشناسی و توسط چند کارشناس انجام شود از حق الزحمه هر کارشناس مبلغ 30% کسر می شود.
5-4- حقالزحمه کارشناسان مذکور پس از رسیدگی و تایید گزارش قیمتگذاری داراییهای سرمایهای و نامشهود و گزارش تعیین قیمت سهام توسط دفتر «قیمتگذاری سهام و بنگاهها» و توضیح کارشناسان یاد شده در جلسات دفتر مزبور، هیأت عامل سازمان و هیأت واگذاری توسط سازمان پرداخت خواهد شد و حضورکارشناسان مزبور در جلسات یادشده در صورت دعوت از آنان الزامی است. عدم حضور کارشناس در جلساتی که دعوت شده اند موجب کسر حداکثر تا 30 % حق الزحمه خواهد بود.
6-4- درصورت وجود اشتباهات تأثیرگذار و با اهمیت در گزارشهای یاد شده، سازمان مجاز به استرداد گزارش مزبور بدون پرداخت حق الزحمه خواهد بود.
7-4- درصورت عدم استرداد گزارش و وجود هرگونه اشتباه در گزارشهای قیمتگذاری مذکور و مغایر با آییننامه یا فرمت نمونه تهیه گزارش مندرج در دستورالعمل بند (3-4) آییننامه مذکور، عدم رعایت استانداردهای حسابداری و یا الزامات مندرج در دعوتنامه و نیز عدم ارائه گزارش در مهلت زمان تعیین شده، سازمان مجاز به کسر حداکثر تا 50% حق الزحمه خواهد بود.
8-4- تهیه وسیله ایاب و ذهاب، اسکان و بازدید از داراییهای ثابت بنگاههای مشمول واگذاری برای کارشناسان بر عهده شرکت مادر تخصصی ذیربط می باشد.
ماده (5): کارشناس موصوف در بندهای (3) و (4) ماده (1) حق واگذاری کار ارجاعی ارزیابی سهام و داراییهای بنگاه مشمول واگذاری را به سایر اشخاص از قبیل کارشناس رسمی، حسابداران رسمی و مؤسسات عضو جامعه حسابداران رسمی و غیره را ندارد و امور ارجاعی باید با مدیریت و سرپرستی مستقیم کارشناس موصوف انجام پذیرد و مسئولیت آن متوجه کارشناس منتخب باشد.
ماده (6): سازمان می تواند بهمنظور قیمتگذاری سهام شرکتها جهت کشف قیمت آنها برای عرضه در بازار سرمایه (بورس و فرابورس) از خدمات شرکتهای تأمین سرمایه استفاده نماید. انتخاب شرکت تأمین سرمایه پس از طرح و تصویب در هیأت عامل امکان پذیر بوده و نحوه پرداخت حقالزحمه به آنها به شرح جدول زیر می باشد:
حق الزحمه ارزیابی سهام توسط شرکتهای تأمین سرمایه – مبالغ به میلیون ریال |
||||
ردیف |
مبلغ ارزشگذاری |
ضریب حقالزحمه ) در هزار ( |
حداکثر مبلغ حقالزحمه نسبت به مازاد |
حداکثر مبلغ تجمعی حق الزحمه |
1 |
تا 100،000 |
- |
140 |
140 |
2 |
از 100،000 تا 1،000،000 نسبت به مازاد |
0/09 |
81 |
221 |
3 |
از 1،000،000 تا 5،000،000 نسبت به مازاد |
0/08 |
320 |
541 |
4 |
از 5،000،000 تا 10،000،000 نسبت به مازاد |
0/07 |
350 |
891 |
5 |
از 10،000،000 تا 20،000،000 نسبت به مازاد |
0/03 |
300 |
1،191 |
6 |
از 20،000،000 به بالا |
0/01 |
309 |
1،500 |