سـرمایـه گـذاری برای تـولید
پنجشنبه - 19 تیر 1404
EN

شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس


به موجب تصویب­نامه هیأت وزیران در جلسه مورخ 1385/05/08، شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس (گندم و آرد سابق) از زیرمجموعه سازمان غله کشور در حال تصفیه، جدا و به شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران ملحق گردید. متعاقبا به موجب تصویب نامه مورخ 1388/06/07 هیات وزیران، شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس در گروه (1) فعالیتهای اقتصادی طبقه بندی گردید، بنابراین کل سهام متعلق به دولت در این شرکت، مشمول واگذاری گردید.

به موجب مصوبه سال 1389 هیأت واگذاری، نام شرکت در فهرهست موارد مشمول واگذاری قرار گرفت و سازمان بورس و اوراق بهادار تهران با پذیرش سهام این شرکت موافقت و مقرر گردید پس از طی فرآیند تبدیل نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام و تغییر اساسنامه، سهام شرکت در بازار دوم بورس اوراق بهادار عرضه گردد. نام این شرکت تا سال 1395 در فهرست واگذاری ها قرار داشت.

فعالیت این شرکت در زمینه حمل و نقل جاده‌ای داخلی و بین‌المللی می‌باشد.

بر اساس اطلاعات صورتهای مالی این شرکت، در سه سال پیش از واگذاری متوسط مبلغ فروش سالانه معادل 309 میلیارد تومان، متوسط تعداد کارکنان معادل  1،245 نفر و متوسط بازده فروش معادل منفی 2.4 درصد می‌باشد. این شرکت به طور متوسط در سه سال قبل از واگذاری زیانده بوده و این زیان به طور متوسط 6 میلیارد تومان برآورد شده است. در سالهای بعد از واگذاری نیز، متوسط مبلغ فروش سالانه معادل 142.6 میلیارد تومان، متوسط تعداد کارکنان معادل 1،057 نفر، متوسط بازده فروش معادل منفی 20.3 درصد و متوسط زیان شرکت 27.6 میلیارد تومان شده است.

با توجه به ضرورت ساماندهی شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس قبل از واگذاری و با تمرکز بر اصلاح ساختار این شرکت، به استناد مصوبات سال های 1389 و 1390 هیأت واگذاری، در سال 1390 اساسنامه این شرکت برای پذیرش در بورس (تبدیل از سهامی خاص به عام)  اصلاح شد و سرانجام شرکت در بورس مورد پذیرش قرار گرفت.  

پس از چندین بار قیمت گذاری و عرضه ناموفق شرکت یاد شده در بازار بورس از سال 1389 تا سال 1394، مجددا در جلسه مورخ 1394/11/29 هیأت واگذاری، واگذاری تعداد 303،920،000 سهم معادل 87.08 درصد از سهام شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس به قیمت پایه تابلوی بورس در روز عرضه معادل قیمت بسته شدن روز قبل به اضافه 20 درصد مشروط به اینکه از مبلغ 3،836 ریال کمتر نباشد، به تصویب رسید.

پس از برگزای مزایده در تاریخ 1395/02/29، شرکت طی قرارداد واگذاری به شماره 6638 مورخ 1395/04/06 به ارزش 154.4 میلیارد تومان به شرکت احیا گستر هرمز واگذار گردید.

 از مهمترین تعهدات خریدار در قرارداد یاد شده می‌توان به وصول مطالبات سازمان خصوصی سازی در صورت عدم پرداخت دو قسط متوالی و یا عدم ایفای تعهدات توسط خریدار، فسخ قرارداد واگذاری توسط سازمان خصوصی سازی به صورت یک طرفه در صورت تخلف خریدار از تعهدات قراردادی و حفظ سطح میانگین شاغلین شرکت طی 5 سال پس از واگذاری، اشاره کرد.

بر اساس اطلاعات قرارداد واگذاری، حصه نقدی واریزی توسط خریدار 10.94 میلیارد تومان و بخش اقساطی آن طی 10 قسط مساوی هر یک به مبلغ 14.35 میلیارد تومان با احتساب سود فروش اقساطی به فواصل زمانی شش ماهه بوده است؛ که از تاریخ 1395/09/30 آغاز و تا تاریخ 1400/03/30 پایان می یافت. لیکن با توجه به عدم ایفای تعهدات قراردادی خریدار در پرداخت اقساط که صرفاً بخشی از قسط اول پرداخت شده بود؛ سازمان خصوصی سازی با استفاده از وکالت در اختیار اقدام به عرضه سهام در وثیقه شرکت نمود و در سال 1397 به میزان 78.37 درصد از سهام شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس، به وکالت از شرکت احیاء گستر هرمز،  طی قرارداد شماره 6340 مورخ 1397/03/19 به شرکت تعاونی ایثارگری خدمات حمل و نقل گردشگری و اتومبیل کرایه ایده آل شهر آراء، واگذار گردید. کل ثمن معامله جدید 88.7 میلیارد تومان تعیین شد؛ که از مبلغ مذکور 6.7 میلیارد تومان ثمن نقدی و مابقی مبلغ به ارزش 81،96 میلیارد تومان به صورت اقساط طی 12 قسط مساوی هر یک به مبلغ 6.83 میلیارد ریال با احتساب سود فروش اقساطی به با فواصل زمانی شش ماهه از تاریخ 1397/09/13 لغایت 1403/03/13، تعیین شد؛ که می بایست توسط خریدار جدید (شرکت تعاونی ایثارگری خدمات حمل و نقل گردشگری و اتومبیل کرایه ایده آل شهر آراء)، در تاریخ های سررسید تعیین شده، پرداخت گردد. کلیه اقساط سرررسید شده در موعد مقرر توسط خریدار دوم پرداخت شده و در حال حاضر قسط معوقی وجود ندارد.

با توجه به مشکلات حقوقی بوجود آمده برای خریدار اول (شرکت احیا گستر هرمز) در خصوص واگذاری سهام در وثیقه خریدار مذکور؛ و با عنایت به باقیمانده بخشی از تعهدات مالی خریدار اول جهت پرداخت به سازمان خصوصی سازی، سازمان خصوصی سازی در اسفند ماه سال 1398علیه خریدار اول به هیأت داوری با موضوع تأدیه باقیمانده میزان مطالبات سازمان بابت قرارداد واگذاری شکایت نمود.

همچنین تخلفات صورت گرفته توسط خریدار اول در جلسه مورخ 1399/03/12 به هیأت واگذاری اعلام و در جلسه مورخ 1399/07/21 نیز نتایج بازرسی ویژه صورت گرفته از شرکت در ارتباط با اقدامات خریدار در شرکت به اطلاع هیأت واگذاری رسید.

در همین راستا، به موجب رأی شماره 21 و گلاسه شماره 98/44/د/ ﻫ مورخ 1399/06/31 هیأت داوری، باقیمانده مطالبات سازمان خصوصی سازی از خریدار اول (شرکت احیا گستر هرمز) شامل77.4 میلیارد تومان تا تاریخ 1398/12/29 بعلاوه بقیه خسارت تأخیر تأدیه از تاریخ 1399/01/01 تا زمان وصول بر مبنای شاخص تورم بانک مرکزی، تعیین شد.

در نهایت به موجب رأی شماره 9909970228100752 مورخ 1399/09/12 شعبه 21 دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران میزان خسارت قراردادی و و خسارت تأخیر تأدیه خریدار اول تعیین و رأی قطعی صادر شد و اجرائیه شماره 9910420228100342 مورخ 1399/11/27 دادگاه مذکور نیز صادر شد.


اطلاعات بنگاه در گذر زمان


تاریخ آخرین بروزرسانی: 1402/09/26 - 16:38:59
تنظیمات قالب