راه اندازی سامانه اطلاعات جامع نظارت بر شرکتهای واگذاری شده(سامانه ناظر)
دفتر نظارت و پیگیری سازمان خصوصی سازی با انتشار گزارشی در خصوص عملکرد نیمه نخست سال 1401 این دفتر در حوزه نظارت، از راه اندازی سامانه اطلاعات جامع نظارت بر شرکتهای واگذاری شده(سامانه ناظر) خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی سازی، دفتر نظارت و پیگیری سازمان خصوصی سازی در خصوص عملکرد نیمه نخست سال 1401 این دفتر در حوزه نظارت با انتشار گزارشی اعلام کرد: این سازمان در اجرای مفاد اصلاحیه دستورالعمل نحوه نظارت پس از واگذاری بنگاهها و شرکتهای واگذار شده بصورت کنترلی و مدیریتی موضوع مصوبه شماره 264412 مورخ 23/11/1396 هیات واگذاری و بالاخص موارد مصرح در ماده 3 دستورالعمل مذکور به منظور جلوگیری از نقض تعهدات خریداران و در اجرای تعهدات مندرج در قرارداد واگذاری توسط شرکتهای واگذار شده؛ راساً و یا با استفاده از خدمات سازمان حسابرسی یا موسسات عضو جامعه حسابداران رسمی ایران و یا در موارد خاص کارشناسان رسمی دادگستری بنگاهها و یا شرکتهای واگذار شده را مطابق مفاد دستورالعمل بازرسی نموده و اعمال نظارت می نماید.
راه اندازی سامانه اطلاعات جامع نظارت(سامانه ناظر)
همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده است: به استناد بند 4 تصویبنامه شماره 202060/80 مورخ 16/12/1399 شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی مقرر گردید «به منظور تقویت نظارت پس از واگذاری بر بنگاههای واگذارشده (موضوع دستورالعمل نحوه نظارت پس از واگذاری در رابطه با جزء 4 بند ب ماده 40 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی) سازمان خصوصی سازی مکلف است از طریق ارتقاء سامانه های فعلی نسبت به ایجاد بستری برای رصد هوشمند و شفاف بنگاههای مذکور اقدام کرده و اطلاعات مالی و عملکردی آنها را در سطوح مختلف در این سامانه بارگذاری نماید.
در اجرای مصوبه مزبور اقدامات لازم جهت ایجاد و راه اندازی سامانه اطلاعات جامع نظارت با همکاری دفتر فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی سازمان خصوصی سازی انجام شد و در این راستا و با توجه به اینکه انجام عملیات در سامانه اطلاعات جامع نظارت مستلزم ثبت نام توسط بنگاهها و شرکتهای مشمول، تخصیص نام کاربری و رمز عبور و همچنین انجام راهنمایی لازم به منظور بارگذاری اطلاعات می بود، تعداد 180 فقره مکاتبه با شرکتهای مشمول (مجموعاً 55 شرکت) در این خصوص انجام و سامانه مزبور از ابتدای سال 1401 عملیاتی گردید.
بر این اساس تعداد گزارشات ماهانه بارگذاری شده در شش ماهه اول سال 1401 به شرح جدول ذیل می باشد:
تاریخ |
تعداد گزارش |
فروردین 1401 |
27 |
اردیبهشت 1401 |
26 |
خرداد 1401 |
25 |
تیر 1401 |
23 |
مرداد 1401 |
17 |
شهریور 1401 |
15 |
جمع کل |
133 |
بازرسی از شرکتها و بنگاههای واگذار شده
همچنین بنا بر اعلام دفتر نظارت و پیگیری سازمان خصوصی سازی، انعقاد قرارداد انجام بازرسی ویژه برای تعداد 31 شرکت و بنگاه مشمول دستورالعمل نحوه نظارت پس از واگذاری برای سال 1400 و برای تعداد 34 شرکت و بنگاه برای سال 1401 انجام گردیده است.
اعمال بازرسی بر شرکتهای مدیریتی
علاوه بر این، بازرسی شرکتهای واگذار شده بصورت مدیریتی راساً توسط این دفتر انجام می شود که تعداد 23 شرکت در سال1400 وتعداد 21 شرکت در سال 1401 مشمول می باشند.
صدور مجوز
در بخش دیگری از این گزارش، در خصوص موضوع صدور مجوزها برای شرکتهای واگذار شده نیز اشاره شده است: در اجرای بند "ب " ذیل ماده 25 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه تنفیذ شده در بند ن تبصره 1 ماده واحده قانون بودجه سال 1401 و در چارچوب مصوبات هیأت واگذاری اسامی بنگاههای واگذار شده بهصورت کنترلی و بنگاههای در حال واگذاری به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بانک مرکزی اعلام می گردد.
بنابر مفاد ماده فوق الذکر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف گردیده ثبت صورتجلسات مجامع عمومی و هیأت مدیره و همچنین نقل و انتقال اموال و املاک بنگاههای مزبور را پس از أخذ مجوز کتبی از سازمان خصوصیسازی انجام دهد.
بانک مرکزی هم موظف است طی دستورالعمل اعلامی به بانکها و مؤسسات اعتباری خصوصی و دولتی، اعطای هرگونه تسهیلات و یا ایجاد تعهدات به بنگاههای مذکور را مشروط به أخذ مجوز از سازمان خصوصیسازی نماید.
بر اساس این گزارش، مجوزهای صادره توسط دفتر نظارت و پیگیری سازمان خصوصی سازی به تفکیک عنوان مجوز صادره و تعداد مجوزهای صادره در شش ماهه اول سال 1401 به شرح جدول ذیل است:
ردیف |
عنوان مجوز صادره |
عملکرد شش ماهه اول سال 1401 |
1 |
صدور مجوز ثبت صورتجلسات مجامع و هیات مدیره شرکتهای واگذار شده |
53 |
2 |
صدور مجوز فروش، ترهین، توثیق و اجاره یا حق واگذاری و حق انتفاع دارایی های ثابت شرکتهای واگذار شده |
6 |
3 |
اعطای مجوز اخذ هرگونه تسهیلات بانکی برای شرکتهای واگذار شده |
16 |
مجموع مجوزهای صادره |
75 |
راه اندازی سامانه صدور مجوزات
این سامانه به منظور ثبت درخواستهای صدور مجوز بنگاهها در حیطه دستورالعمل نحوه نظارت پس از واگذاری در قالب سامانه الکترونیکی و تحت شبکه اینترانت ملی راه اندازی شده است. بنگاهها با نام کاربری و رمز ورودی که به منظور درخواست صدور مجوزات ثبت صورتجلسات مجامع و هیأت مدیره و همچنین تغییرات دارائی ثابت استفاده می نماید، به سامانه صدور مجوزات این سازمان به آدرس EPS.IPO.IR وارد و به قسمت اطلاعات جامع نظارت مراجعه و نسبت به بارگذاری درخواست خود اقدام می نمایند.لازم به ذکر است مجوزهای صادره ردیف های 1 و 2 جدول فوق پس از دریافت توسط این سامانه بررسی و صادر شده است.
تعداد 20 شرکت و بنگاه مشمول حسابرسی ویژه
در بخش دیگری از گزارش دفتر نظارت و پیگیری سازمان خصوصی سازی در خصوص عملکرد نیمه نخست سال 1401 این دفتر در حوزه نظارت آمده است: پیرو توضیحات مندرج در بند 1 ذیل سرفصل بازبینی قوانین و مقررات و پس از ابلاغ دستورالعمل حسابرسی ویژه, به استناد ماده 4 دستورالعمل موصوف در مهر ماه سال جاری نسبت به تشکیل جلسات کمیته فنی اقدام گردید.
اعضاء کمیته مذکور مشتمل بر نمایندگان سازمان خصوصی سازی, سازمان حسابرسی و جامعه حسابداران رسمی و شرکت مادرتخصصی ذیربط و خریداران می باشند که تا کنون دو جلسه کمیته فنی برای شرکتهای تولید نیروی برق شاهرود و بین المللی مهندسی ایران (ایریتک) تشکیل شده است.
لازم به ذکر است در حال حاضر تعداد 20 شرکت و بنگاه مشمول حسابرسی ویژه گردیده است که مکاتبات لازم جهت معرفی نماینده و ارایه اسناد و مدارک مثبته با خریداران و شرکتهای مادرتخصصی انجام شده است.
نظر دهید