تصویب نامه "سازماندهی فعالیتهای فرهنگی– تبلیغاتی برای اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی"، موضوع بند (3) ماده (42) قانون
مصوب شماره 63/101276 مورخ 1389/06/13
بسمه تعالی
با صلوات بر محمد و آل محمد
شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، درجلسه مورخ 1389/05/21، به استناد بند (3) ماده (42) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، به منظور سازماندهی فعالیتهای فرهنگی- تبلیغاتی برای اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، تصویب نمود:
1- تمامی دستگاههای اجرایی مکلفند نسبت به تهیه برنامه فرهنگی- تبلیغی با هدف ارتقای باورها، ارزشها و هنجارهای دینی و ملی در زمینه حمایت از سرمایهگذاری مشروع و مولد و پشتیبانی از تولید و توسعه آن و ایجاد فضای مطلوب کسب و کار اقدام نمایند و فعالیت اجرایی مناسب برای بهبود آنها از طریق فرهنگسازی، اطلاعرسانی و تبلیغ برای گروههای مختلف مردم از قبیل نخبگان، اساتید حوزه و دانشگاه، امامان جمعه و جماعات، مدیران، کارمندان، کارگران، دانشآموزان و دانشجویان را با بهرهگیری از شیوههای موثر فرهنگی و تبلیغی و خدمات مراکز، نهادها و موسسات فرهنگی و اشخاص خبره حقیقی و حقوقی ذیربط به عمل آورند.
2- دستگاههای اجرایی مکلفند مفاد بند (1) فوق را در قالب محورهای زیر عملیاتی نمایند:
الف- توسعه بینش فرهنگی جامعه نسبت به لزوم تحدید نقش دولت در تصدی فعالیتهای اقتصادی و افزایش نقش بخش خصوصی
ب- ارتقاء و گسترش باور و فرهنگ عمومی نسبت به انجام فعالیتهای اقتصادی به شکل تعاونی
ج- توسعه و ترویج فرهنگ رقابت و منع انحصار
د- توسعه و گسترش فرهنگ اسلامی در فعالیتهای اقتصادی
3- وزارتخانههای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری مکلفند با رعایت مفاد مذکور در این تصویب نامه، نسبت به درج محتوی و انعکاس مفاهیم مرتبط با چگونگی اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی و قانون مربوط به این سیاستها، در آموزشهای پایه و کتب درسی و دانشگاهی اقدام نمایند.
4- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است ضمن رعایت مفاد مذکور در این تصویب نامه، در راستای وظایف اساسی خود، زمینه بحث و تبادل نظر علمی و نظری در مورد اصول و فرآیند صحیح انتقال اقتصاد از دولت به بخشهای غیردولتی را فراهم آورده و با تولید برنامههای رادیویی و تلویزیونی در جهت گسترش آگاهی عمومی در زمینه سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی و قانون مربوط به این سیاستها، به مخاطبان داخلی و خارجی اقدام نماید.
5- معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری موظف است برنامههای آموزشی ویژه برای تمامی دستگاههای اجرایی کشور تهیه نماید تا از طریق آن اصول و مبانی نظری سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی و قانون مربوط به این سیاستها، آموزش داده شود. دستگاههای اجرایی مکلفند با هماهنگی معاونت یاد شده، اقدامات لازم برای برنامهریزی و اجرای دورههای آموزشی مورد نظر را در سطح واحدهای اجرایی خود فراهم آورند.
6- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است اقدامات لازم به منظور توسعه فرهنگ حمایت از پدیدآورندگان آثار فرهنگی، هنری و رسانهای را در زمینههای مذکور در این تصویب نامه به عمل آورد.
7- وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است به منظور ایجاد جاذبه برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی، با همکاری وزارت کشور و سایر دستگاههای اجرایی ذیربط، فرصتهای سرمایهگذاری در کشور را به تفکیک ملی و استانی شناسایی نموده و نسبت به اطلاعرسانی، تبلیغ و ترویج آن اقدام نماید.
8- وزارت امور خارجه مکلف است با رعایت مفاد مذکور در این تصویب نامه، با اقدامات موثر فرهنگی و تبلیغی، از طریق نمایندگیهای خود، وضعیت کشور را از جهت فرصتهای مناسب سرمایهگذاری و تولید برای ایرانیان مقیم خارج از کشور و موسسات اقتصادی بین المللی منعکس و زمینههای مناسب برای همکاری و مشارکت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی کشورهای دیگر را فراهم نماید.
9- اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند برنامههای فرهنگی- تبلیغاتی خود در اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی را در قالب محورهای مورد نظر این تصویب نامه، هماهنگ و اجرا نمایند.
10- تمامی دستگاههای اجرایی مشمول ماده (86) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی مکلف هستند هر شش ماه یک بار گزارش اقدامات فرهنگی- تبلیغاتی خود را به وزارت امور اقتصادی و دارایی (دبیرخانه شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی) ارایه نمایند.
سید شمسالدین حسینی
وزیر امور اقتصادی ودارایی و دبیر شورا