اساسنامه بانک توسعه تعاون

تصویب‌نامه شماره 97914/ت 41484 هـ مورخ 13/05/1388

هیأت وزیران

اساسنامه بانک توسعه تعاون

"با صلوات بر محمد و آل محمد"

وزارت تعاون- وزارت امور اقتصادی و دارایی

 

هیأت وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های تعاون و امور اقتصادی و دارایی، به استناد بند (و) ماده (9) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی – مصوب 1387 – اساسنامه بانک توسعه تعاون را به شرح زیر تصویب نمود.

 

اساسنامه بانک توسعه تعاون

 

ماده 1-به‌منظور اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و در جهت ارتقای بخش تعاونی در اقتصاد کشور، بانک توسعه تعاون که در این اساسنامه به‌اختصار (بانک) نامیده می­شود تشکیل می­شود.

ماده 2-بانک دارای شخصیت حقوقی و استقلال اداری و مالی است و به‌صورت شرکت دولتی در حمایت و اجرای برنامه­های وزارت تعاون در  تأمین منابع سرمایه­ای بخش تعاونی(1) طبق مقررات این اساسنامه و قوانین پولی و بانکی کشور عمل نموده و مشمول نظارت بانک مرکزی است و در موارد پیش‌بینی‌نشده، طبق قوانین و مقررات مربوط اداره می­شود.

ماده 3-مرکز اصلی بانک در تهران است و می­تواند با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به ایجاد شعبه یا نمایندگی در داخل و یا خارج از کشور اقدام نماید.

ماده 4-بانک برای مدت نامحدود تشکیل می­گردد.

ماده 5-سرمایه بانک مبلغ پنج هزار میلیارد (000ر000ر000ر000ر5) ریال می­باشد که به پنج میلیارد سهم یک هزار ریالی تقسیم شده است و تمامی سهام متعلق به دولت می­باشد که مبلغ یادشده طبق بند (و) ماده (9) قانون اجرا سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی - مصوب 1387 -  از محل حساب ذخیره ارزی توسط دولت برای تأمین منابع سرمایه­ای بخش تعاون اختصاص و تأمین می­گردد.

کلیه امکانات، دارایی و نیروی انسانی شعب و سرپرستی­های صندوق تعاون به همراه بخشی از نیروی انسانی ستاد به بانک، انتقال و واگذار می­گردد.

کلیه تعهدات صندوق تعاون به اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از سپرده­ها، تفاهم­نامه­ها، قراردادها و همچنین تعهدات اشخاص حقیقی و حقوقی به صندوق تعاون اعم از قراردادها، تفاهم­نامه­ها، تسهیلات اعطایی سررسید نشده، سررسید گذشته و معوق با کلیه تضمینات و وثایق اخذشده به بانک واگذار و انتقال می­یابد.

ماده 6- اهداف بانک عبارت‌اند از:

1- به‌کارگیری و استفاده از امکانات عملیات بانکی به‌منظور ارتقای ظرفیت و توانمندی‌های بخش تعاونی باهدف افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی.

2- کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور از طریق توسعه بخش تعاونی و فراهم کردن زمینه‌های عدالت اجتماعی بر اساس برنامه­های وزارت تعاون.

3- فراهم نمودن بستر مناسب برای توسعه مشارکت بخش تعاونی در فعالیت­های اقتصادی(2).

4- حمایت مالی و اعتباری از انتقال فعالیت­ها و کاهش تصدی­های بخش دولتی اقتصاد به بخش تعاونی(3).

5- کمک به حضور فعال و ایفای نقش مؤثر تعاونی­ها در بازار بورس، سرمایه و بازارهای بین­المللی.

6- تخصیص منابع و کمک به تأمین سرمایه کارآفرینان و افراد جویای کار به‌منظور ایجاد اشتغال جدید و کمک به بنگاه­های اقتصادی موجود و توسعه آنان به‌منظور حفظ و بهبود اشتغال موجود و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، ارتقای ظرفیت­ها و توانمندی‌های رقابتی بخش تعاون در سطح ملی و بین­المللی، تسهیل ارتباطات و پیوندهای فنی، مالی و اقتصادی بین آن‌ها و تحقق توسعه یکپارچه بخش تعاونی در اقتصاد ملی.

7- تشویق و تقویت اشخاص حقیقی و حقوقی برای سرمایه­گذاری به شکل تعاونی و نوآوری و ابداع در زمینه نهادسازی مالی تعاونی و توسعه فرآیندهای شغلی و حرفه­ای.

ماده 7- موضوع فعالیت بانک عبارت‌اند از:

1-افتتاح و نگهداری حساب سپرده قرض­الحسنه جاری، قرض­الحسنه پس­انداز، حساب‌های سپرده سرمایه­گذاری کوتاه­مدت و بلندمدت و سایر حساب‌های مشابه اعم از ریالی و ارزی و افتتاح انواع حساب چک کارت و کارت­های مجاز دیگر و همچنین صدور انواع گواهی­های سپرده.

2-نقل‌وانتقال وجوه، صدور انواع حواله و انجام کلیه معاملات مربوط به انتقال نقدینگی و اجرای دستور پرداخت مشتریان.

3-انجام کلیه معاملات ارزی از قبیل خریدوفروش ارز، انتقالات وجوه و حواله­های ارزی و مشابه آن‌ها در داخل و خارج کشور و نیز برای اتباع بیگانه با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

4-افتتاح اعتبار و ابلاغ اعتبارنامه اعم از اعتبار اسنادی یا غیر آن اصالتاً و یا به نمایندگی و وساطت و انجام هر نوع عملیات مربوط و استفاده از آن‌ها.

5-صدور اعتبارنامه و انواع چک و کارت و انجام معاملات مربوط به آن‌ها.

6-صدور، تائید و قبول هرگونه تعهدنامه و ضمانت‌نامه بانکی اعم از ریالی و ارزی.

7-پذیرش عاملیت انتشار اوراق مشارکت و خریدوفروش اوراق مشارکت و یا سایر اوراق بهادار بخش دولتی و غیردولتی به‌حساب بانک و یا به نمایندگی و وکالت از طرف اشخاص.

8-پذیره­نویسی و انجام کلیه عملیات مربوط به آن‌ها و خریدوفروش سهام به‌حساب خود یا مشتریان و مراجعان و انجام کلیه خدمات مشابهی که تحت فعالیت بانکداری و سرمایه­گذاری طبقه­بندی می­شود.

9-ایجاد صندوق امانات و قبول امانات و نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان.

10-ارائه خدمات مدیریت نقدی برای مشتریان اعم از حقوق و دستمزد، خدمات پرداخت اقساط، کارت­های پیش­پرداخت و سایر خدمات مشابه.

11-ارائه خدمات برنامه­ریزی کسب‌وکار، مشاوره، ارزش­یابی و قیمت­گذاری و خدمات مشاوره مالی و سایر خدمات مشابه.

12-ارائه خدمات کارگزاری سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار.

13-انجام معاملات طلا و نقره با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

14-برقراری، ایجاد و حفظ رابطه کارگزاری با بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری داخل و خارج کشور.

15-تأسیس و گسترش شبکه بانک در داخل و خارج کشور و تأسیس و گسترش هر نوع مؤسسه مالی تابعه در داخل و خارج از کشور با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

16-ترخیص کالا از گمرکات و حمل‌ونقل کالا از بنادر و گمرکات به‌حساب بانک یا مشتریان و هر نوع معامله و خریدوفروش آن‌ها و معامله قبوض انبارهای عمومی.

17-مشارکت و مساعدت در توسعه و تعمیق بازارهای پولی و سرمایه و کمک به فعالان اقتصادی بخش تعاون به‌منظور ارتقای میزان سطح حضور آنان در بازارهای پولی و سرمایه.

18-اعطای انواع تسهیلات اعتباری به اشخاص حقیقی و حقوقی در قالب عقود جاری.

19-تجهیز منابع مالی و اعتبارات ریالی و ارزی موردنیاز از منابع داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

20-به‌کارگیری قابلیت­های عملیات بانکداری توسعه­ای در راستای ارتقاء و بهبود سطح شاخص­های کلان اقتصادی بخش تعاون در کشور از جمله فناوری اطلاعات، ارتباطات و تجارت الکترونیکی، افزایش سطح اشتغال، افزایش ارزش‌افزوده، بهسازی و ارتقای نظام مدیریت.

21-مشارکت در تأسیس شرکت‌های تعاونی متعارف، سهامی عام، مادر تخصصی، فراگیر ملی شهرک­ها و مجتمع­های تعاونی، شرکت‌های بیمه و یا اتحادیه­های شرکت‌های تعاونی به‌منظور جذب سرمایه­های بیشتر در بخش تعاون باهدف ارتقاء توان رقابت­پذیری آن‌ها و با رعایت قانون اجرا سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی – مصوب 1387-.

22-جذب کمک­های دولتی به‌منظور حمایت مالی و ایجاد خط اعتباری در گسترش فن­آوری اطلاعات و ارتباطات و تجارت الکترونیکی در بخش تعاونی و تقویت پیوندهای فنی، مالی و اقتصادی بین تعاونی­ها باهدف کاهش هزینه­ها، گسترش بازار و نیز حمایت از شکل­گیری تشکل­های بالاتر.

23-اخذ عاملیت وجوه اداره شده و کمک‌های فنی اعتباری از بودجه عمومی کشور و همچنین بخشی از درآمدهای حاصل از واگذاری­های مربوط به بخش تعاون به‌منظور اعطای تسهیلات، تأمین یارانه، تقلیل سود و کارمزد تسهیلات بانکی، کمک به تعاونی­ها و اتحادیه­ها و سرمایه­گذاری در بخش تعاون.

24-افتتاح حساب‌های بانکی به نام خود و تودیع وجوه دیداری یا مدت­دار در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری داخل و خارج از کشور.

25-همکاری متقابل و مستمر با وزارتخانه­ها، سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی به‌منظور دستیابی به شاخص­ها و معیارهای تخصیص بهینه منابع مطابق برنامه­های وزارت تعاون و سایر بخش­های تعاونی کشور.

26-ارائه پیشنهاد در خصوص برنامه­ها و سیاست‌های اجرایی در زمینه تأمین و تخصیص منابع مالی به‌خصوص در ارتباط با بخش تعاونی به مسئولان ذی‌ربط.

27-مشارکت برای ایجاد نهادهای مالی، فنی، حقوقی، خدماتی و سایر نهادهای تخصصی موردنیاز بخش تعاونی.

28-ارائه محصولات و خدمات در بخش مسکن و ساختمان با اولویت به اتحادیه­ها، شرکت‌های تعاونی و اعضای آن‌ها از قبیل تسهیلات ساخت‌وساز واحدهای مسکونی، تجاری، اداری، تسهیلات املاک تجاری، تسهیلات سرمایه در گردش ساخت‌وساز، طراحی صندوق­های پس­انداز مسکن و تسهیلات خرید واحدهای مسکونی یا تجاری یا اداری با اخذ مجوزهای لازم و رعایت قوانین و مقررات.

29-دریافت کمک­های بلاعوض دولت و سایر سازمان‌ها و نهادهای حمایتی و پرداخت آن بر اساس ضوابط و مقررات.

30-پرداخت تسهیلات قرض­الحسنه از محل منابع تخصیصی در بودجه سنواتی یا کمک­های دولت و پرداخت آن بابت تأمین تمام یا بخشی از آورده شرکت‌های تعاونی و همچنین به افراد کارآفرین دارای توانایی انجام کار و فاقد سرمایه لازم.

31-دریافت یارانه سود تسهیلات بانکی و سایر هزینه­های سرمایه­گذاری اولیه برای راه­اندازی شرکت‌های تعاونی و تخصیص آن طبق ضوابط و مقررات.

32-تصدی عاملیت وجوه اداره شده و کمک­های فنی و اعتباری و وجوه امانی اشخاص حقیقی و حقوقی.

33-انجام سایر عملیات بانکی و معاملات بازرگانی که به‌موجب قوانین و مقررات برای بانک‌ها ممنوع نباشد.

تبصره: حداقل هفتاد درصد (70%) تسهیلات بانک باید به بخش تعاون اعطاء گردد.

ماده 8- ارکان بانک عبارت‌اند از:

1-   مجمع عمومی

2-  هیأت مدیره و مدیرعامل

3-  حسابرس قانونی (بازرس)

ماده 9-  مجمع عمومی بانک متشکل از اعضای زیر می‌باشد:

1-   وزیر تعاون

2-  وزیر امور اقتصادی و دارایی

3-  وزیر صنایع و معادن

4-  وزیر بازرگانی

5-  وزیر جهاد کشاورزی

6-  وزیر مسکن و شهرسازی

7-  معاون برنامه­ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور

تبصره:  ریاست مجمع عمومی با وزیر تعاون خواهد بود.

ماده 10-مجمع عمومی بانک به دو صورت مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل می­شود.

ماده 11-جلسه مجمع عمومی بانک بنا به دعوت رئیس مجمع حداقل سالی دو بار، در شش‌ماهه اول و دوم سال به‌منظور بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به صورت‌های مالی سالانه و تصویب بودجه پیشنهادی تشکیل خواهد شد و مجمع عمومی به‌طور فوق‌العاده به تشخیص رئیس مجمع عمومی و یا تقاضای سایر اعضای مجمع عمومی، هیأت مدیره و بازرس قانونی و با دعوت رئیس مجمع عمومی تشکیل می­شود.

ماده 12-اختیارات و وظایف مجمع عمومی عادی بانک با رعایت قوانین و مقررات مربوط عبارت‌اند از:

1-   استماع گزارش عملکرد سالانه بانک و رسیدگی به صورت‌های مالی، صورت دارایی و بدهی و اتخاذ تصمیم به صورت‌های مالی.

2-  رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد اندوخته­ها، تقسیم سود و تخصیص سهم دولت از سود قابل‌تقسیم برای تأمین بخشی از کمک­های دولت به بخش تعاون.

3-  بررسی و تصویب برنامه، خط‌مشی و بودجه پیشنهادی بانک.

4-  تصمیم­گیری در خصوص آئین­نامه­های اعتباری، مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی و سایر آئین­نامه­های موردنیاز بانک به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب آن در هیأت وزیران(4).

5-  انتخاب اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل بانک بنا به پیشنهاد رئیس مجمع(5).

6-  انتخاب بازرسان قانونی و تعیین حق­الزحمه آنان.

7-  اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوک الوصول و لاوصول.

8-  اتخاذ تصمیم درباره سیاست‌های کلی اقتصادی و اعتباری و اداری بانک.

9-  سایر وظایف و اختیاراتی که طبق این اساسنامه و یا قوانین و مقررات بر عهده مجمع عمومی می­باشد.

10- تعیین حقوق و مزایای مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره و پاداش آن‌ها و حق حضور اعضای غیرموظف هیأت مدیره بر اساس پیشنهاد رئیس مجمع با رعایت مصوبات شورای حقوق و دستمزد و ماده (241) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات مربوط جهت تصمیم­گیری در مراجع ذیصلاح قانونی(6) .

ماده 13-جلسه مجمع عمومی عادی و فوق­العاده بانک با حضور حداقل پنج نفر از اعضا رسمیت می­یابد و مصوبات مجمع عمومی با حداقل چهار رأی موافق معتبر می­باشد.

ماده 14-اختیارات و وظایف مجمع عمومی فوق‌العاده بانک به شرح زیر می­باشد:

1-   پیشنهاد اصلاح یا تغییر در مواد اساسنامه و پیشنهاد انحلال و ادغام بانک با بانک­های دیگر با رعایت قوانین و مقررات مربوط به هیأت وزیران.

2-  افزایش سرمایه بانک(7).

ماده 15-هیأت مدیره بانک متشکل از پنج نفر می­باشد و انتخاب هیأت مدیره و مدیرعامل توسط رئیس مجمع(8) به مجمع عمومی پیشنهاد و پس از تصویب مجمع عمومی با حکم وی منصوب می­گردند.

تبصره: مدیرعامل و اکثریت اعضای هیأت مدیره باید دارای حداقل سه سال تجربه در امور بانکی یا مالی و اعتباری و امور تعاونی و یا متخصص در امور بانکی، اقتصاد تعاونی و مدیریتی باشند.

ماده 16-هیأت مدیره و مدیرعامل بانک برای مدت دو سال انتخاب می­شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است. پس از انقضای مدت مأموریت مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره، مادام که افراد جدید معرفی نگردیده­اند و یا حکم مجدد همان افراد سابق صادر نگردیده است، کماکان عهده­دار مسئولیت خواهند بود.

ماده 17-هیأت مدیره در اولین جلسه یک نفر از بین اعضا به‌عنوان رئیس و یک نفر به‌عنوان نایب‌رئیس برای مدت دو سال انتخاب می­نمایند. مدت ریاست رئیس هیأت مدیره بیش از مدت عضویت وی در هیأت مدیره نخواهد بود.

تبصره 1: جلسات هیأت مدیره برحسب دعوت رئیس هیأت مدیره حداقل ماهی یک‌بار تشکیل و با حضور حداقل چهار نفر از اعضا رسمیت می­یابد و تصمیمات هیأت مدیره با حداقل سه رأی موافق معتبر است.

تبصره 2: انتخاب مدیرعامل بانک به‌عنوان رئیس هیأت مدیره توسط هیأت مدیره منوط به تصویب سه چهارم اعضای مجمع عمومی خواهد بود.

تبصره 3 : هیأت مدیره می­تواند رئیس و نایب‌رئیس هیأت مدیره خود را از سمت­های مذکور عزل نماید. مشروط بر آنکه در همان جلسه نسبت به انتخاب جایگزین آنان با رعایت شرایط مقرر اقدام نماید.

تبصره 4: هرگاه رئیس هیأت مدیره موقتاً نتواند وظایف خود را انجام دهد، وظایف او را نایب‌رئیس هیأت مدیره انجام خواهد داد.

تبصره 5: رئیس هیأت مدیره علاوه بر اداره جلسات هیأت مدیره، تعیین دستور جلسات و صدور دستور ابلاغ مصوبات هیأت مدیره را به عهده دارد.

تبصره 6: هیأت مدیره می­تواند از میان کارکنان بانک، یک نفر را به‌عنوان دبیر هیأت مدیره انتخاب نماید.

ماده 18- وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح زیر می­باشد:

1-   پیشنهاد آئین­نامه­های اعتباری، مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی و سایر آئین­نامه­ها به مجمع عمومی.

2-  تصویب دستورالعمل­های داخلی در چارچوب آئین­نامه­های مصوب.

3-  تهیه و تنظیم صورت­های مالی و گزارش سالیانه بانک.

4-  تهیه و تنظیم و پیشنهاد بودجه و برنامه بانک.

5-  بررسی طرح سازمانی، تشکیلات و شرح وظایف مشاغل بانک و تصویب آن در مراجع ذیصلاح قانونی(9) .

6-  تعیین سیاست‌های اعتباری بانک با رعایت ماده (19) قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) -مصوب 1362(10).

7-  ایجاد، انحلال، جابجایی و یا ادغام شعب یا نمایندگی­های بانک در داخل و یا خارج از کشور.

8-  تنظیم خلاصه صورت دارایی­ها و بدهی­های بانک هر شش ماه یک‌بار و تسلیم آن به بازرس (حسابرس قانونی)

9-  پیشنهاد اصلاح یا تغییر اساسنامه به مجمع عمومی فوق‌العاده بانک.

10- اتخاذ تصمیم در مورد خریدوفروش سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار و ابزارها و اسناد مالی.

11-  به امانت گذاردن هر نوع اسناد و مدارک و وجوه در صندوق­های دولتی و خصوصی و استرداد آن‌ها.

12- صدور دستور خریدوفروش اموال منقول و غیرمنقول بانک با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

تبصره : فروش اموال غیرمنقول بانک با تصویب مجمع عمومی بانک امکان­پذیر است.

13-تحصیل وام و اعتبار از دولت و مؤسسات مالی، اعتباری و بانکی، شرکت‌های دولتی یا وابسته به دولت و شهرداری­ها با رعایت مقررات مربوط.

14-پیشنهاد در خصوص مطالبات مشکوک الوصول ولاوصول و همچنین تخفیف یا بخشودگی تمام یا قسمتی از اصل و متفرعات مطالبات به مجمع عمومی.

15-هیأت مدیره می­تواند قسمتی از اختیارات خود را به مدیرعامل تفویض نماید.

ماده 19- وظایف و اختیارات مدیرعامل به شرح زیر است:

1-   نمایندگی بانک در برابر سایر اشخاص، ادارات، سازمان‌ها، نهادها، مؤسسات عمومی اعم از دولتی و غیردولتی، تعاونی و خصوصی.

2-  افتتاح انواع حساب نزد بانک‌ها و مؤسسات در داخل و خارج از کشور و استفاده از آن به نام بانک.

3-  انعقاد هر نوع قرارداد راجع به اموال منقول و غیرمنقول و حقوق و اسناد و اوراق بهادار و تبدیل، فسخ، اقاله، ابطال، واگذاری و اجرای آن به هر شکل و با هر شخص حقیقی و حقوقی و تحت هرگونه شرایط در حدود موضوع فعالیت بانک.

4-  وصول مطالبات و پرداخت دیون بانک.

5-  اجاره و استیجار و واگذاری و فسخ اجاره و تقاضای تعدیل اجاره‌بها و دفاع از آن در تمام مراحل و مراجع و تخلیه عین مستأجره و تقاضای صدور اجرائیه و تقاضای تجدیدنظر در رأی صادره یا اجرای آن.

6- رهن گذاردن اموال بانک اعم از اموال منقول و غیرمنقول و فک رهن ولو کراراً .

7- طرح، اقامه، تعقیب و دفاع از هرگونه دعوی و یا انصراف از آن با داشتن تمام اختیارات راجع به امر دادرسی و در کلیه دادگاه­ها و مراجع و در کلیه مراحل اعم از مراحل بدوی، تجدیدنظر فرجامی با حق مصالحه و سازش، تأمین خواسته، دستور موقت، تأمین دلیل، اعتراض به رأی صادره در کلیه مراحل، اعاده دادرسی، واخواست اوراق تجاری، ادعای جعل یا انکار و تردید نسبت به سند طرف و استرداد سند، تعیین جاعل، ارجاع دعوی به داوری و تعیین داور با اختیار صلح یا بدون آن و به‌طورکلی استفاده از کلیه حقوق و اجرای کلیه تکالیف ناشی از قانون داوری، تعیین مصدق و کارشناس، اقرار خواه در ماهیت دعوی و خواه به امری که کاملاً قاطع باشد، دعوی خسارت، استرداد دادخواست یا دعوی، جلب شخص ثالث و دفاع دعوی ثالث، ورود شخص ثالث و دفاع از دعوی ورود ثالث، اقدام به دعوی متقابل و دفاع از آن، دعوی اعسار، تأمین مدعی به، تقاضای توقیف اشخاص و اموال از دادگاه­ها و کلیه مراجع، اعطای مهلت برای دریافت مطالبات بانک، درخواست صدور برگ اجرایی و تعقیب عملیات اجرایی و اخذ محکوم به نفع بانک‌ها در دادگاه­ها، ادارات و دوایر ثبت‌اسناد و املاک، تعیین نماینده یا وکیل با حق توکیل و توکیل در توکیل غیر ولو کراراً، تعیین میزان حق الوکاله وکیل یا نماینده.

تبصره: حق مصالحه و سازش نسبت به دعوی و یا ارجاع آن به داوری منوط به پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیأت مدیره بانک و با رعایت اصل (139) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مجاز است.

8- قبول تعهد، ظهرنویسی و قبول پرداخت.

9- نصب و عزل مأموران و کارکنان بانک و تعیین شغل، ترفیع، تنبیه و اجرای سایر شرایط استخدامی در چارچوب مقررات استخدامی و اداری بانک.

10- صدور دستور اجرای کلیه تصمیمات مجمع و هیأت مدیره با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

11- ارائه پیشنهادهای لازم به هیأت مدیره و ایفای وظایف و اختیاراتی که هیأت مدیره به مدیرعامل تفویض می­نماید.

12- صدور بخشنامه در چارچوب مقررات.

13- موافقت با مأموریت و انتقال کارکنان بانک به سایر دستگاه­ها، مؤسسات و شرکت‌ها در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.

14- مدیرعامل می­تواند قسمتی از وظایف و اختیارات خود را به یک یا چند نفر از مسئولان یا کارکنان بانک تفویض نماید.

ماده20- رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل و سایر اعضای موظف هیأت مدیره در مدت تصدی خود نمی­توانند هیچ‌گونه فعالیت بازرگانی یا شغل دیگری داشته باشند.

ماده 21- مجمع عمومی بانک در هرسال حسابرس بانک را برای مدت یک سال به سمت بازرس قانونی انتخاب می­نماید. عزل یا تجدید انتخاب بازرسان قانونی با مجمع عمومی است.

ماده 22- وظایف بازرسان قانونی به شرح زیر می­باشد:

1- نظارت بر اجرای مقررات اساسنامه و آئین­نامه بانک و سایر مقررات مربوط.

2- رسیدگی و اظهارنظر نسبت به صورت‌های مالی بانک و تهیه گزارش­های لازم جهت تقدیم به مجمع عمومی.

3- رسیدگی به دفاتر و حساب‌های بانک و گواهی خلاصه حساب‌هایی که بانک هرماه باید به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال نماید.

ماده 23- اختیارات بازرسان به شرح زیر می­باشد:

1- بازرسان قانونی می­توانند در جلسات مجمع عمومی بدون حق رأی شرکت نمایند.

2- بازرسان قانونی می­توانند برای انجام وظایف خود در هر موقع به کلیه دفاتر و اسناد و دارایی­های بانک رسیدگی نموده و در این مورد اطلاعات و مدارک لازم را از هیأت مدیره بخواهند و هیأت مدیره موظف است تسهیلات لازم را در این خصوص فراهم نماید.

3- بازرسان قانونی حق مداخله مستقیم در امور اداری و معاملات بانک را ندارند ولی می­توانند نظریات خود را کتباً به مدیرعامل یا هیأت مدیره اطلاع دهند.

4- در مواردی که بازرسان قانونی برای انجام وظایف خود مراجعه به متخصص و کارشناس را لازم بدانند، می­توانند پس از جلب موافقت رئیس مجمع عمومی به هزینه بانک، یک یا چند نفر را موقتاً دعوت نمایند.

5- هرگونه ایرادی که بازرسان نسبت به امور بانکی داشته باشند کتباً به نظر مدیرعامل و هیأت مدیره بانک خواهد رسید و هرگاه در رفع آن از طرف مدیرعامل یا هیأت مدیره اقدام لازم به عمل نیاید مراتب را طی گزارش به مجمع عمومی تقدیم می­نمایند.

6- تصمیمات و اقدامات بازرسان قانونی باید در دفتر مخصوص با قید تاریخ ثبت و امضاء شود. هیأت مدیره در مواقع لزوم می­تواند بازرسان قانونی را دعوت نماید تا برای بررسی مسائل موردنظر تشکیل جلسه دهند.

7-  بازرسان در مورد انجام وظایف و مفاد گزارش خو در برابر مراجع قانونی، سهام­داران و اشخاص ثالث ذی‌نفع مسئول هستند.

ماده 24- چگونگی ترازنامه و حساب سود و زیان، میزان اندوخته قانونی، میزان استهلاک اموال بانک، همچنین نحوه و اصول حسابداری بانک بر اساس قانون پولی و بانکی کشور – مصوب 1351- و سایر قوانین و مقررات مربوط و اصول پذیرفته‌شده حسابداری خواهد بود.

ماده 25- سود خالص بانک در هرسال عبارت از درآمد حاصل در همان سال پس از کسر هزینه­ها، استهلاک و ذخیره­ها و مالیات متعلقه می­باشد. سهم دولت از سود قابل‌تقسیم بانک برای تأمین بخشی از کمک­های دولت به بخش تعاون صرف می­شود.

ماده 26- سال مالی بانک از اول فروردین‌ماه تا پایان اسفندماه همان سال خواهد بود. اولین سال مالی بانک از تاریخ تشکیل آغاز و در آخر اسفند همان سال خاتمه می­یابد.

ماده 27- کلیه دارایی­های شعب صندوق تعاون، مطالبات و دیون صندوق تعاون، جزء دارایی، مطالبات و دیون بانک محسوب می­شود و بانک در مقابل اشخاص ثالث ازهرجهت جانشین صندوق تعاون می­باشد.

ماده 28- مواردی که در این اساسنامه پیش­بینی نگردیده است تابع قانون پولی و بانکی کشور و سایر قوانین و مقررات لازم الاتباع کشور می­باشد.

ماده 29- کلیه عملیات حساب‌های جاری، اوراق و اسناد تعهدآور و قراردادها با امضای ثابت مدیرعامل و یکی از اعضا هیأت مدیره با تصویب هیأت مدیره است و در غیاب مدیرعامل با امضای دو نفر از اعضای هیأت مدیره با تصویب هیأت مدیره خواهد بود و مکاتبات بانک با امضای ثابت مدیرعامل بانک است.

 

این اساسنامه به‌موجب نامه شماره 33733/30/88 مورخ 24/04/1388 شورای نگهبان به تائید شورای یادشده رسیده است.

محمدرضا رحیمی

معاون اول رئیس‌جمهور

 

پی‌نوشت‌های 1 تا 10 : اصلاح به‌موجب تصویب­نامه شماره 89067/44767 مورخ 26/04/1389 هیأت وزیران.